Nieuwe blusboot voor brandweer in Amsterdam

De Amsterdamse Brandweer heeft de nieuwste blusboot ‘Jan van der Heyde IV’ in bedrijf genomen. De 17,6 meter lange boot met een pompcapaciteit van 1.680 m3 per uur is gebouwd door Damen Shipyards Hardinxveld, dat ook het detailontwerp en de engineering verzorgde. Het conceptontwerp kwam van C-Job Naval Architects. De blusboot heeft een topsnelheid van 15 km per uur, afkomstig van twee 368 kW motoren die elk een Azimuth straalbuis aandrijven. Een 44 kW boegschroef zorgt voor extra manoeuvreerbaarheid.

Met deze nieuwe blusboot blijft de Amsterdamse Brandweer trouw aan de traditie om de boten te vernoemen naar de uitvinder van de hedendaagse blusmethodes, organisatie en technologie: Jan van der Heyde. De eerste naar hem vernoemde blusboot was een stoomschip rond 1870.

De Amsterdamse grachten zijn niet alleen een toeristische trekpleister, maar vormen ook een onderdeel van de gemeentelijke infrastructuur. Zo wordt het met elkaar verbonden kanalensysteem door de brandweer gebruikt als toegangsweg naar een brandhaard, en als leverancier van bluswater.

Belangrijkste taak is om brandweerwagens van bluswater te voorzien
De Amsterdamse Brandweer heeft met deze blusboot niet primair voor ogen als eenheid die als eerste bij de brand is. “Zijn belangrijkste taak is om brandweerwagens van voldoende bluswater te voorzien”, vertelt Tim Vlaar, hoofd engineering bij C-Job Naval Architects. Naast het vermogen om veel water naar de wal te pompen, heeft het schip ook de benodigde apparatuur om zelf vanaf het water allerlei soorten branden te bestrijden. “Zij beschikt over haar eigen blusmonitors en zal deze ook zeker gebruiken bij scheepsbranden of bij branden dicht bij de oever.”

Leegpompen
In aanvulling op zijn blustaken, kan de Jan van der Heyde IV ook volgelopen boothuizen of andere vaartuigen leegpompen dankzij twee pompen met elk een capaciteit van 180 m3 per uur. Het schip kan tevens worden ingezet bij duikoperaties.