Wie ontwerpt het snelst vliegende zeilschip?

Winnaar innovatieprijs MARIN 2016. Foto: MARIN

Op vrijdag 20 januari a.s. zullen studenten van de Technische Universiteit Delft en Rotterdam Mainport University (RMU) met elkaar de jaarlijkse strijd aangaan. In het Binnenvaartbassin van MARIN zal worden uitgemaakt wie het snelst varende zeilschip van Nederland heeft ontworpen en gebouwd. De studenten van de TU Delft en RMU volgen de minor-opleiding Zeiljachten en moeten daarvoor een zeilschip ontwerpen en bouwen.

Hydrofoils zijn niet meer weg te denken uit de zeilsport
Met ‘foilende’ monohulls in de Vendée Globe en vliegende catamarans tijdens de America’s Cup, zijn hydrofoils niet meer weg te denken uit de zeilsport. Het ontwerp moet dit jaar uit minimaal drie rompen bestaan en de ontwerpeisen dwingen om ten minste vijf ‘foils’ (vleugels) onder de boot te monteren. Om de studenten maximaal uit te dagen te gaan vliegen, is ook de wedstrijdbaan aangepast. Twee ruimewindse wedstrijden compenseren het kruisrak. Maar hoeveel zeiloppervlak durven de studenten in te zetten? Kortom, de uitdaging is weer groot!

De schepen worden beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie
Nadat in het 1e kwartaal van het collegejaar de theoretische basis wordt gelegd, moeten de studenten in het 2e kwartaal in teams aan de slag om de theorie ook in de praktijk te brengen. Tijdens de wedstrijd op 20 januari 2017 presenteren zij hun zeilschip bij MARIN en doen ze mee aan een spectaculaire zeilwedstrijd. De zeilschepen zullen worden beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie. De studenten worden aangesproken op verschillende talenten. Kennis en creativiteit zijn nodig om van een theoretisch ontwerp te komen tot een watervlug presterend model.

MARIN
Alle ontwerpeisen zijn terug te vinden op www.marin.nl/zeilwedstrijd. Dit evenement zal plaatsvinden bij MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) in Wageningen. MARIN is wereldwijd een belangrijk onderzoekscentrum voor de maritieme branche en beschikt over een groot aantal faciliteiten voor o.a. het op schaal testen van scheepsmodellen. Het omzetten van hydrodynamische en nautische technologie naar innovatieve producten voor de maritieme sector is de succesfacto

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2017 >>
MTWTFSS
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

17 september Vlaamse Havendag in Gent

De Gentse haven komt naar je toe! Onder dat motto kun je op de Vlaamse Havendag zelf ontdekken hoe de haven van Gent het vervoer van 51 miljoen ton goederen en grondstoffen per jaar in goede banen leidt. Bezoek op zondag 17 september 2017 de haven van Gent en maak kennis met alle transportmiddelen die […]

read more >

Offshore WIND Conferencie 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >