Autonoom varen antwoord op dreigend personeelstekort?

Autonoom varend bootje van TU Delft. Foto: TU Delft

Autonoom varen is hot maar ook zeer ingrijpend. We hebben over schepen niet meer zo fundamenteel hoeven nadenken sinds we overgingen van houten zeilschepen naar stalen stoomschepen, stellen onderzoekers van de TU Delft. Van 12 t/m 14 december is er aan de universiteit extra aandacht voor dit onderwerp, met twee promoties, een colloquium en een demonstratie van autonoom varen.

De TU Delft is op het gebied van autonoom varen de onderzoeks-koploper in Nederland. De universiteit werkt daarbij nauw samen met de scheepvaartwereld. Van 12 t/m 14 december is er in Delft een aantal activiteiten op dit terrein. Zo promoveert Huarong Zheng op 12 december op de mogelijkheden van een nieuw type container-transporteur die autonoom kan varen tussen de verschillende terminals in een haven. En op 13 december verdedigt Shijie Li haar dissertatie over een betere en flexibele planning van transport over water.

‘Naast deze twee promoties, die vooral theoretisch gericht zijn, willen we ook proberen de link te leggen met de praktijk’, zegt Negenborn. Daarom verzorgen we op woensdag 14 december het colloquium ‘Towards autonomous ship systems’, met daarbij ook een korte demo over autonoom varen.’

Toekomstbeeld in autonoom varen
De kapitein zit aan de wal in plaats van op zijn schip. Vanuit zijn stuurhut, die vergelijkbaar is met de inrichting van een luchtverkeerstoren, kan hij alle schepen bekijken die de haven van Rotterdam willen binnenvaren. Met de logistiek hoeft hij zich niet meer te bemoeien, want de schepen stemmen zelf hun planning af met containerterminals, sluizen en bruggen. Aan het roer hoeft een kapitein dus niet meer te staan, net zo min als er matrozen aan boord nodig zijn. Wel leggen de vaartuigen contact met hun gezagvoerder aan wal als er bijvoorbeeld een onderdeel stuk is.

Antwoord op het dreigende personeelstekort in de scheepvaart?
Dit is het vergezicht dat autonoom varen biedt. Het zou een antwoord kunnen zijn op het dreigende personeelstekort in de scheepvaart, dat mede ontstaat doordat de hoeveelheid vervoerde vracht op het water wereldwijd op termijn enorm sterk stijgt.

Onbemand varen is aanzienlijk goedkoper
‘Een groot voordeel van onbemand varen is verder dat het goederenvervoer aanzienlijk goedkoper kan. Daardoor zal vracht vaker over het water dan over land vervoerd gaan worden’, zegt universitair hoofddocent Rudy Negenborn. ‘De kosten worden ook nog op een andere manier verlaagd: doordat schepen, containerterminals, bruggen, sluizen en andere partijen in de haven automatisch informatie met elkaar uitwisselen, kunnen ze optimaal met elkaar afstemmen hoe snel ze waar naartoe op welke manier varen om hun cargo op te halen en af te leveren.’

Autonoom varen is ook nog eens veiliger, denken de wetenschappers van de TU Delft. ‘Op dit moment wordt 75 tot 95 procent van alle ongevallen op zee mede veroorzaakt door de mens’, zegt Robert Hekkenberg, onderzoeker bij Maritieme Techniek.

Obstakels
Natuurlijk is het allemaal nog lang niet zo ver en zijn er talrijke obstakels, technisch maar ook bijvoorbeeld juridisch. Hekkenberg denkt dat het juridische kader rond 2030 wel aangepast zal zijn. ‘Op technisch gebied is er nog heel veel te doen maar het onderwerp heeft nu wel echt de wind mee. Een belangrijke speler in de scheepvaart als Rolls-Royce, heeft bijvoorbeeld rotsvast vertrouwen uitgesproken in de toekomst van autonoom varen. We verwachten binnenkort de eerste pilot-projecten.’

‘Belangrijk is daarbij dat het niet een kwestie van alles-of-niets is’, zegt Hekkenberg. ‘We kunnen namelijk stapsgewijs, net als bij auto’s, delen van het proces automatiseren. Een belangrijke tussenstap naar werkelijk autonoom varen is bijvoorbeeld onbemand varen; dus geen bemanning meer aan boord maar nog wel met menselijke besturing, vanaf de wal.’

Volledig herontwerpen van schepen 
Hekkenberg vindt het een grote uitdaging om schepen volledig te herontwerpen, omdat bestaande schepen nu eenmaal zijn bedacht om te functioneren met behulp van bemanning. ‘’Aan boord kunnen mensen tussen de complexe machine-installatie door lopen, hun hand er tegenaan leggen, luisteren wat er gebeurt, een filter vervangen of andere kleine dingen bijstellen. Als er geen mensen meer meevaren, dan zullen de huidige schepen al vrij snel stilvallen. We hebben over schepen niet meer zo fundamenteel hoeven nadenken sinds we overgingen van houten zeilschepen naar stalen stoomschepen. Door autonoom varen valt ons hele ontwerpkader weg. We zijn feitelijk bezig met een grote systeemverandering.’

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< May 2017 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore WIND Conference

OWC 2017 will focus on the opportunities for the offshore wind sector over the next ten years and beyond. What will upcoming tenders offer the supply chain (short term)? What are the trends and opportunities after 2023? While also tackling subtopics such as cost reduction, innovations, subsidy and cooperation with the oil and gas industries.

https://www.offshore-energy.biz/offshore-wind-conference

read more >

Infodag Koninklijke Instituut voor de Marine

Wil jij het beste uit een team halen en leiding geven bij de Marine? Gaat hierbij geen zee je te hoog? Kom dan op 30 mei naar de Infodag speciaal voor marineofficieren.

Tijdens de infodag aan het Koninklijke Instituut voor de Marine (KIM) word je geïnformeerd over alle officiersfuncties bij de Marine. Speciaal voor studenten in de 5e of 6e klas VWO en voor studenten HBO/WO die bijna een diploma op zak hebben. Wil je vlieger bij de Marine worden? Dat kan ook met een HAVO-diploma.

Een studie aan het KIM en een baan als officier bij de Marine gaat verder dan elke reguliere baan of studie. Want zeg nou zelf, wie vaart er met 21 jaar al een Marineschip?

Bij de Marine leer je in een hecht team op te treden, je sport veel en je krijgt snel veel verantwoordelijkheid. Spreekt je dit aan, dan is de infodag aan het KIM echt iets voor jou.

Wist je dat je op veel scholen vrij kan krijgen voor een Infodag als studie/beroeps oriëntatie? Vraag ernaar bij je decaan.

Aanmelden voor de Infodag op werkenbijdefensie.nl.

read more >

Marker Wadden Café met boswachter André Donker op 8 juni

Op donderdag 8 juni wordt er weer een informatieavond georganiseerd, het Marker Wadden Café in de Duurzaamheidswinkel aan het Stadhuisplein van Lelystad. Op deze informatie avonden is het publiek uitgenodigd om geïnformeerd te worden en om mee te praten over alles omtrent de bouw van de eilanden Marker Wadden in het Markermeer. Het Marker Wadden Café is een initiatief van Natuurmonumenten en Natuur- en Milieufederatie Flevoland.

Het Marker Wadden Café begint om 20.00 uur en zal rond 21.30 uur afgelopen zijn en aanmelden is niet nodig.

Programma Marker Wadden Café: 

19.30 uur        Inloop met koffie en thee
20.00 uur       Welkom door Natuur- en Milieufederatie Flevoland
20.05 uur        Gastspreker, boswachter André Donker, over de resultaten van het lopende vogelonderzoek op Marker Wadden. En verslag van zijn natuurobservaties.
20.45 uur        Het laatste nieuws over het project Marker Wadden door projectorganisatie
21.00 uur        Tijd voor vragen

Marker Wadden
Marker Wadden is een uniek project voor de aanleg van de serie natuureilanden in het Markermeer. Het ontwerp verrijkt het Markermeer met natuurlijke oevers. Zo kan er weer een gezond evenwicht ontstaan waar dieren en planten in het Markermeer zich op een natuurlijke manier kunnen herstellen. Ook voor de economie zijn Marker Wadden een belangrijke impuls. Zo nemen de recreatiemogelijkheden in het meer toe en is ‘bouwen met klei en slib’ een innovatieve techniek die over de hele wereld toepasbaar is. In het voorjaar van 2016 is gestart met de aanleg van het eerste eiland. Natuurmonumenten en Rijkswaterstaat zijn opdrachtgever voor het project Marker Wadden, dat uitgevoerd wordt door Boskalis.

Kijk op www.markerwadden.nl voor meer informatie.

read more >

Havenfestival IJmond 17 en 18 juni

Het Havenfestival IJmond vindt dit jaar plaats in het weekend van 17 en 18 juni 2017. Het thema is Rauw aan Zee. Het festival sluit aan op de binnenkomst van de nieuwe haring in de sfeer van vlaggetjesdag.

Er worden rondvaarten georganiseerd en er is een vistafel. Aan de kade komen bijzondere schepen te liggen. Het Havenfestival IJmond is gratis toegankelijk.

www.havenfestivalijmuiden.nl

read more >