LNG-themadag in Futureland zaterdag 26 november

Op zaterdag 26 november is er een LNG-themadag in Futureland op de Maasvlakte. Tijdens de themadag LNG vertelt Rolf Brouwer, Managing Director van Gate terminal alles over de rol van LNG in de energietransitie en hoe Gate terminal (dochteronderneming van Vopak en Gasunie) en de nieuwe break bulk terminal de distributie van LNG naar gebruikers verzorgt. Na de lezing in FutureLand volgt een vaartocht met de FutureLand Ferry naar de Break Bulk terminal in de Yukonhaven.

Rotterdam is het grootste LNG-knooppunt van Europa. Van over de hele wereld voeren tankschepen dit vloeibare aardgas aan bij Gate terminal op de Maasvlakte. Schepen, trucks en het gastransportnet verzorgen daarna de distributie voor industriële doeleinden en als relatief schone brandstof voor de transportsector. In de haven, maar ook ver daarbuiten.

Kaartjes kunnen op de dag zelf tot 30 min. voor aanvang worden opgehaald en afgerekend aan de welkomstbalie in FutureLand, hier wordt ook eventuele kinderkorting verrekend. Daarna worden niet afgehaalde kaartjes vrijgegeven voor andere belangstellenden. Tijdens deze themadag is FutureLand geopend van 11.00 tot 17.00 uur.

Steeds meer schepen varen op LNG en wereldwijd rijden zo’n 11 miljoen trucks op LNG
LNG is vloeibaar gemaakt aardgas. Dat gebeurt bij afkoeling tot min 160 graden Celsius, waarbij het 600 keer in volume slinkt, ideaal voor (zee)transport. Bovendien komt er bij verbranding weinig CO2, stikstof, zwavel en fijnstof vrij, waardoor het een relatief schone brandstof is. Bij de toepassing als brandstof in de transportsector zorgt LNG vergeleken met gebruikelijke brandstoffen voor 20 tot 25% minder CO2 emissie, 85% minder NOx en geen zwavel en fijnstof emissie. LNG is bovendien niet giftig en staat ook niet onder druk. Doordat het pas brandbaar is na ‘vergassing’ is het ook veilig om op te slaan. LNG is geschikt als brandstof voor binnenvaartschepen, kustvaarders, veerboten en vrachtwagens. Steeds meer schepen varen erop, wereldwijd rijden zo’n 11 miljoen trucks op LNG.

Gate terminal heeft een capaciteit van 12 miljard m3 LNG
LNG-schepen lossen het vloeibare gas bij Gate terminal, waarna het wordt opgeslagen in drie enorme tanks. Zodoende is er continu een voorraad. Een speciale installatie maakt het vloeibare LNG weer gasvormig. De terminal op de Maasvlakte heeft een capaciteit van 12 miljard m3 LNG.

LNG Break Bulk terminal
Sinds deze zomer pompt een nieuwe overslagfaciliteit kleinere volumes LNG over naar tankwagens en bunkerschepen. Door het opsplitsen van de grootschalige aanvoer in kleinere eenheden wordt de distributie verbeterd. Voor deze LNG-overslaginstallatie is aan de noordzijde van het Yangtzekanaal, naast Gate terminal de Yukonhaven uitgegraven. Tankwagens bevoorraden vanuit deze terminal tankstations en binnenvaartschepen. En bunkerschepen leveren van hieruit de brandstof aan zee- en binnenvaartschepen. Ook worden kleinere volumes overzees gedistribueerd naar andere gebieden in Noordwest-Europa, zoals Noorwegen, Duitsland en Zwitserland.