150 jaar Nieuwe Waterweg gevierd

150 jaar geleden, in 1866, gaf kroonprins Willem van Oranje het startsein voor de aanleg van de Nieuwe Waterweg. Dit is maandag 31 oktober uitgebreid gevierd bij het Keringhuis van de Maeslantkering. De aanleg van de Nieuwe Waterweg is door 600 mannen gedaan met kruiwagens en scheppen. De eerste spade werd door de Prins van Oranje, de oudste zoon van koning Willem III, in de grond gestoken, waarna de honderden mannen het werk van hem overnamen. 

De aanleg was nodig omdat er alleen smal vaarwater was van de zee naar Rotterdam toe. Op sommige plekken was het water ook ondiep waardoor de schepen via het Haringvliet, het Hollands Diep en het Dordtsche Kil moesten omvaren waardoor het soms weken kon duren voordat een schip in Rotterdam aan kwam.

Start van verder uitdiepen van de Nieuwe Waterweg en de Botlek
De viering markeerde ook de start van het verder uitdiepen van het kanaal en de Botlek in het komende jaar. Het kanaal is nu 15 meter diep en gaat naar 16,4 meter diepte. Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf pakken deze werkzaamheden samen op. Minister Schultz: ‘De Nieuwe Waterweg is een bijzonder kanaal. Niet alleen omdat het met de hand is gegraven. Door de aanleg ervan kon Rotterdam uitgroeien tot een belangrijke wereldhavenstad en de grootste van Europa’. Maandag opende de DG Rijkswaterstaat, Jan Hendrik Dronkers in het Keringhuis een expositie over het ontstaan van de Nieuwe Waterweg en wat het kanaal ons heeft gebracht.

Festiviteiten
In het ochtendprogramma hielden schoolkinderen een kruiwagenrace die symbool stond voor de starthandeling van de aanleg van het kanaal in 1866. De toenmalige kroonprins stak toen de eerste spade in de grond. Zijn kruiwagen en spade zijn bewaard gebleven. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Nieuwe Waterweg staat die kruiwagen met spade nu voor enkele maanden in het Fort 1881 te Hoek van Holland. Daar is ook de 2e tentoonstelling geopend over de ontwikkeling van de Nieuwe Waterweg. Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, opende die expositie.

“De Nieuwe Waterweg is de Champs-Élysées van de internationale handel”
Een parade van schepen zette de festiviteiten extra luister bij. Een oud stoomvrachtschip, een nieuwe sleepboot, een modern baggerschip en een passagierschip maakten deel uit van deze parade. Zij voeren van de Maeslantkering naar het Fort. Burgemeester Aboutaleb wachtte de heer Dronkers met zijn gezelschap op. ‘De Nieuwe Waterweg heeft de Rotterdamse haven een enorme ‘boost’ gegeven, de stad Rotterdam groeide uit tot een internationale metropool en de Rotterdamse haven tot de grootste haven van de wereld. De Nieuwe Waterweg is de Champs-Élysées van de internationale handel, de Broadway van de petrochemie’, zei burgemeester Aboutaleb over de Nieuwe Waterweg en de Rotterdamse haven.