Texelstroom nog geen toestemming voor bunkeren van CNG

De nieuwe luxe en duurzame veerboot ‘Texelstroom’ van Teso die op gecomprimeerd aardgas (CNG) vaart, heeft nog geen toestemming gekregen van Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om CNG te bunkeren. Twee jaar geleden is de aanvraag ingediend. Het schip heeft een dual fuel motor en zal voorlopig alleen op diesel varen zolang de toestemming niet gegeven is. 

Bert de Jonge, Projectleider nieuwbouw bij Teso:”We hadden dit niet verwacht. Twee jaar geleden hebben wij de aanvraag bij ILT ingediend en die zagen toen geen problemen, dus wij ook niet. Maar de regelgeving moet nog steeds worden aangepast. Het gecomprimeerde aardgas waar de Texelstroom op vaart heeft een vlampunt van 55 graden, dat is lager dan diesel waar het vlampunt ongeveer op 95 graden ligt. De regelgeving moet op het vlampunt aangepast worden, op dit moment is 55 graden nog verboden op schepen.”

De Christen Unie heeft op 27 september Kamervragen gesteld over waarom de ontheffing voor de veerdienst nog steeds niet is geleverd.  De verwachting is dat de regelgeving dit najaar afgerond is. ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber: “In het belang van de reiziger én het milieu is het pure winst als de nieuwe veerboot zo snel mogelijk kan gaan varen. Dat duurt nu allemaal veel te lang. Ik wil van het kabinet weten waarom dat zo is en wanneer de ontheffing wél komt. Hoe sneller we een vervuilende dieselboot kunnen vervangen door een duurzaam ‘schoon schip’, hoe beter. Schoon heeft de toekomst.”

De Texelstroom heeft op 28 september haar eerste proefvaart met passagiers en auto’s gedaan met succes. Vanaf volgende week zal ze in de weekenden varen voor een aantal weken en vervolgens gaat ze dagelijks varen tussen Texel en Den Helder.