C-Job ontwerpt duurzaam schip met rotorsails

C-Job Naval Architects ontwikkeld een drooglading schip van ongeveer 8000 ton deadweight met rotorsails voor de familie Switijnk uit Finland. Het schip zal in de basis het ontwerp krijgen van Flettner Freighter van 4500 deadweight. De Flettner Freighter is een vrachtschip waarbij gebruik wordt gemaakt van 4 moderne Flettner Rotors (ontworpen door Anton Flettner in 1928). Het nieuwe ontwerp krijgt de projectnaam “FF8000”. Het Finse bedrijf Norsepower die de rotorsails vermarkt, is tevens betrokken bij de eerste stappen van het innovatieve schip. 

Flettner rotoren ofwel rotorsails vormen in combinatie met een hiertoe ontworpen scheepsromp een duurzaam concept waarbij de energiekosten en uitstoot van broeikasgassen worden gereduceerd. Deze vorm van “Hybrid Wind Assisted Shipping” bestaat uit verticaal draaiende cilinders die zijwind omzetten in voorwaartse stuwkracht door middel van het “Magnus effect”.

Ondanks de lage olieprijs vindt Switijnk het belangrijk om vooruit te denken, innovatief te zijn en wil het bedrijf de wereld op een nette manier achterlaten voor de volgende generatie. Anders dan de FF4500, zal voor de FF8000 gekeken worden naar alternatieve brandstoffen. Switijnk: “Hoewel nog steeds fossiel, zou LNG een schakel in de huidige energietransitie naar meer duurzame energiebronnen kunnen zijn, maar alternatieven zoals biofuels worden ook bekeken”. Met de Flettner Rotoren wil Switijnk voorop lopen in de volgende fase binnen de transportindustrie.

C-Job Naval Architects heeft eerder innovatieve schepen ontworpen zoals de CNG-electrische veerboot “Texelstroom” en de op LNG ontworpen TSHD “Bonny River” voor DEME.