Bijna 100 schepen van Hanjin liggen noodgedwongen voor anker

De financiële problemen bij de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin zorgen momenteel voor een logistieke chaos. De rederij kan al twee weken niet aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Er liggen bijna 100 schepen over de hele wereld voor anker met een waarde van circa 14 miljard dollar (12,5 miljard euro) bij havens in afwachting van toestemming om aan te kunnen leggen. Havens laten de schepen niet binnen omdat ze bang zijn dat de schepen het havengeld niet kunnen betalen. Samsung heeft al laten weten een lading ter waarde van 38 miljoen dollar op de schepen te hebben staan. 

Ook worden schepen aan de ketting gelegd door terminals om hun vorderingen op Hanjin veilig te stellen. Zeevrachtexpert van EVO, Lodewijk Wisse zegt dat een substantieel deel van de schepen onderweg is naar Europa. Mocht een schip de haven in mogen kan er beslag op gelegd worden wat al gebeurd is in de Verenigde Staten, Singapore en Spanje. Een containerschip wat onderweg was naar Rotterdam is daarom uitgeweken naar Hamburg. “Dat is de safe haven van Europa” zegt Wisse tegen Trouw.

“Wat de situatie verergert, is dat juist op dit moment de kerstcollectie onderweg is van Azië naar Europa.” Ook productieprocessen kunnen spaak lopen, zegt Wisse. “Fabrieken kunnen stilvallen.”

Aandeelhouder betaald 54 miljoen dollar om schepen te laten lossen
De grootste aandeelhouder van Hanjin, Korean Air beloofde afgelopen weekend 54 miljoen dollar in het bedrijf te pompen zodat de containerschepen in ieder geval kunnen lossen. Maar de problemen zijn hiermee niet opgelost.

Over eventuele oplossingen wisselen de berichten
“De ene dag hoor je dat de moedermaatschappij van Hanjin een noodvoorziening van 90 miljoen dollar beschikbaar stelt om de containers op de plaats van bestemming te krijgen, maar de volgende dag blijkt dat het besluit weer is uitgesteld. Dit is de eerste keer dat de containersector zoiets meemaakt, dus er is geen precedent.”

De containermarkt staat al jaren onder hevige druk door overcapaciteit
Een aantal jaren geleden was er sprake van hoge vrachttarieven en een flinke groei van de Chinese economie. De rederijen besloten hierop grote schepen te laten bouwen. Die komen nu op de markt, terwijl de Chinese economie is afgekoeld. Daarom is er nu sprake van een forse overcapaciteit, wat weer leidt tot de huidige lage prijzen.

De scheepvaartwereld verkeert in crisis “Het was wachten tot er een rederij omviel”, zegt Wisse. “Wij vragen ons al jaren af hoe het kan dat rederijen steeds grotere schepen bouwen, de vrachtprijzen omlaag blijven gaan en er miljarden verlies wordt geleden zonder dat er bedrijven omvallen.”

Lees ook ‘Akkoord over containers Hanjin bij ECT in Rotterdam’