Ballastwaterverdrag eindelijk geratificeerd

Na 14 jaar is het ballastwaterverdrag eindelijk geratificeerd, zo maakte de International Maritime Organization (IMO) op 8 september 2016 bekend. De officiële ingangsdatum is vastgesteld op 8 september 2017. Na die tijd moeten vrijwel alle zeeschepen binnen 5 jaar van een ballastwater behandelingssysteem voorzien zijn. Dit betekent een grote investering voor scheepseigenaren en druk op de maritiem-technologische sector om binnen de gestelde periode de nodige systemen te leveren én in te bouwen.

Vanaf 8 september 2017 moeten schepen voor de vernieuwing van hun IOPP certificaat een ballastwater behandelingssysteem hebben geïnstalleerd. Dit betekent dat de leveranciers van deze systemen de productie flink moeten opschroeven om aan de vraag te voldoen. Ook dienen onderhoudswerven rekening te houden met langere ligtijden van de schepen aan de werf.

Netherlands Maritime Technology (NMT) is blij met de ratificering. Hiermee is een belangrijke stap gezet in de bescherming van het mariene milieu. NMT houdt de situatie scherp in de gaten en informeert proactief haar leden en scheepseigenaren, zowel in Nederland als in Europees verband. NMT bekijkt welke gevolgen dit heeft voor haar leden en waar nodig spant NMT zich in om de belangen van haar leden te behartigen.

30 lidstaten nodig om het verdrag te ratificeren
Op 15 februari 2004 is de Ballastwaterconventie aangenomen door de IMO. Het transporteren van ballastwater van de ene naar de andere locatie kan leiden tot ecologische schade aan de omgeving, die vaak onomkeerbaar is. De conventie is gericht op het voorkomen van de verplaatsing van schadelijke aquatische organismen en ziektekiemen door het lozen van onbehandeld ballastwater niet meer toe te staan. Voor het inwerking treden moeten minimaal 30 lidstaten het verdrag ratificeren. Deze lidstaten moeten minimaal 35% van het tonnage in de mondiale koopvaardijvloot vertegenwoordigen. Deze laatste mijlpaal is nu eindelijk bereikt waarmee het verdrag geratificeerd is.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →