LNG laadplaatst voor kleinere schepen op Maasvlakte

Gate Terminal en aandeelhouders Gasunie en Vopak maakte op 29 augustus bekend dat er een laadplaats speciaal voor kleinere schepen tot 180 meter op de LNG-terminal op de Maasvlakte gerealiseerd is. Deze kleinere LNG-schepen maken de distributie mogelijk naar LNG-terminals in andere havens in het Noordzeegebied en de Baltische zee waar de grote trans-Atlantische LNG-tankers door hun diepgang niet direct LNG kunnen afleveren.

In combinatie met de LNG-bunkerschepen maakt de nieuwe laadplek het voor zeeschepen makkelijker om LNG in Rotterdam te tanken. Net als bij de andere soorten scheepsbrandstof kan LNG aan boord van schepen worden gebracht via bunkerschepen. Deze kunnen nu beladen worden bij Gate terminal waar LNG via grote tankers vanuit diverse werelddelen binnenkomt. De Europese Unie, de Nederlandse overheid en de Rotterdamse haven moedigen het gebruik van LNG als scheepsbrandstof aan omdat het een milieuvriendelijkere brandstof is.

Er zijn nog 2 andere laadplaatsen waar vooral de grote LNG-tankers afmeren om hun lading LNG te lossen in de drie opslagtanks van 180.000 cbm per stuk of door direct in een ander schip te laden. Vanuit deze opslagtanks wordt het koude LNG (minus 160 graden) via geïsoleerde pijpleidingen naar de nieuwe steiger gepompt en in de kleinere zeeschepen of bunkerschepen geladen. Het systeem is volledig gesloten. Dampen worden opgevangen en teruggevoerd naar de terminal. Aan de nieuwe laadplaats kunnen kleinere hoeveelheden LNG worden geladen vanaf 1.000 cbm tot en met 20.000 cbm en op termijn is dit verder uit te breiden naar 40.000 cbm. De LNG wordt geladen met een maximale snelheid van 1000 cbm/uur en per jaar kunnen er ongeveer 280 (kleinere) schepen worden beladen.

De Port of Rotterdam heeft naast de Gate terminal de nieuwe Yukon haven ontwikkeld met een lengte van 255 meter, breedte 150 meter en diepte 7,5 meter.

Als eerste klant heeft Shell een deel van de capaciteit gereserveerd voor belading van kleinere schepen waaronder een bunkerschip dat in bestelling is. Met deze combinatie kunnen in de nabije toekomst schepen in Rotterdam efficiënt worden voorzien van LNG-brandstof.