Eerste ballastwater-oplossing voor havens goed getest

Het InvaSave ontwerp van Damen Green Solutions heeft de tests aan boord van de ‘Henrike Schepers’ succesvol afgerond. Bij de tests werd het vuile ballastwater in het mobiele zuiveringssysteem gepompt waarbij de werking van de technologie meteen werd gemeten. De tests tonen aan dat de InvaSave (volgens IMO-normen goedgekeurd) prima in staat is om als backup te dienen in de havens als het eigen ballastwatersysteem van het schip niet in staat is om ballastwater in te nemen of te lossen.

De InvaSave kan ook permanent in een haven gestationeerd worden om gebruikt te worden voor schepen die niet een ballastwatersysteem hebben. Ook bij een plotselinge uitbraak van ongedierte in het zeewater kan de InvaSave worden ingezet.

“Steeds meer landen ratificeren de Ballast Water Management Convention (BWMC) van de IMO (International Maritime Organization). Het verdrag kan al in 2017 in werking treden, het in elk geval slechts een kwestie van tijd”, vertelt Matthijs Schuiten, Product Manager bij Damen Green Solutions. “Damen werkt nauw samen met dienstverleners in de havens om dit mobiele behandelsysteem voor ballastwater beschikbaar te stellen. Dit is ook van belang voor alle havenautoriteiten, aangezien zij met havencongestie te maken kunnen krijgen, als zij voor noodsituaties geen oplossing paraat hebben.”

Groningen Seaports is de eerste havenbeheerder in de wereld die dit mobiele ballastwater-zuiveringssysteem beschikbaar stelt
“Onze ligging aan de Waddenzee geeft ons de verantwoordelijkheid om het proces van verduurzaming van de scheepvaart actief te ondersteunen”, aldus Bart van der Kolk, Coördinator Duurzaamheid bij Groningen Seaports. “Wij zijn nu volledig klaar om het IMO-verdrag voor de behandeling van ballastwater te ratificeren. Dit project was niet mogelijk geweest zonder de inspanningen van een aantal pioniers zoals Koninklijke Wagenborg, Van Gansewinkel, Imares, MEA-nl en Damen.”

De innovatieve oplossing zal ook andere havenautoriteiten en rederijen aanspreken die in de buurt van gevoelige locaties opereren, zoals natuurgebieden op de UNESCO Werelderfgoedlijst of andere extra kwetsbare stukken zee- of kustgebied.

De uitkomsten van het InvaSave testprogramma voldoen aan de D2-Standard van het IMO ballastwaterverdrag (BWMC)
Het programma omvatte ook proeven met zwaar met sediment vervuild water uit de Hull en uit de Thames rivieren bij Londen. Een belangrijke troef van de InvaSave is de robuustheid van het systeem waardoor het onder alle voorkomende omstandigheden werkt, ongeacht de samenstelling of vervuiling van het ballastwater. De toegepaste testprotocols waren geheel in overeenstemming met de IMO BWMC testvoorschriften en met de aanvullende eisen van de Nederlandse vlagstaat van het zeeschip. Alle tests werden uitgevoerd door MEA-nl.

InvaSave is makkelijk te installeren
Damen kan de InvaSave technologie leveren als plug & play unit in een zeecontainer. De mobiele container kan op een werkboot worden geïnstalleerd, of in de haven worden verplaatst op een truck of ponton. Het systeem werkt op basis van innovatief filteren in combinatie met UV-technologie, zonder gebruikmaking van chemicaliën of andere gevaarlijke stoffen. IMO-goedkeuring wordt nog in 2016 verwacht en patent is aangevraagd.