Doeksen gaat met 2 LNG Ferries varen naar de Wadden in 2018

Rederij Doeksen in Harlingen heeft 2 nieuwe ferries besteld. Naval architectbureau BMT Nigel Gee (BMT) in het Verenigd Koninkrijk heeft samen met Strategic Marine de opdracht voor het ontwerp binnen gehaald en is verantwoordelijk voor de uitvoer van het gehele project. Triyard Holdings subsidiary in Vietnam gaat de schepen bouwen en zullen in april 2018 opgeleverd worden. De schepen gaan varen tussen Harlingen en de waddeneilanden Terschelling en Vlieland. 

Het gaat om 2 catamaran RoPax ferries van 70 meter lang met een aluminium casco. Het exterieur en interieur zal uitgevoerd worden door Vripack. Beide schepen zullen volledig varen op LNG waardoor er een reductie van 30% CO2 en 100% reductie in NOX / SOX is in vergelijking met diesel aangedreven schepen.

Ed Dudson, technisch directeur van BMT Nigel Gee: “Wij zijn heel blij dat we samen met Strategic Marine deze internationale tender hebben binnengehaald. Het is voor ons een ongelofelijk mooi project om schepen te ontwerpen met zo’n lage uitstoot. Om het gewicht van de schepen te minimaliseren worden de schepen van aluminium gebouwd waardoor de uitstoot nog verder verlaagd wordt. Dit worden de eerste passagiersschepen met nieuwe MTU 4000-serie gasmotoren. De boegschroeven worden aangedreven met opgeslagen stroom via walstroom. De diepgang is maar 2,5 meter waardoor het makkelijk manoevreren is op de ondiepe Waddenzee.”