Drie Damen hybride slepers voor Koninklijke Marine

De Koninklijke Marine heeft drie Damen ASD 2810 Hybrid sleepboten met een trekkracht van 60 ton in haar vloot opgenomen. De ‘Noordzee’, ‘Waddenzee’ en ‘Zuiderzee’ genaamd. Op 11 juli was de officiële overdrachtsceremonie op de Marinebasis in Den Helder. De nieuwe slepers bieden meer trekkracht bij de assistentie van schepen en dragen ook bij aan de doelstellingen van het Ministerie van Defensie voor de verduurzaming van de operaties. De slepers hebben een volledig hybride voortstuwingssysteem.

De aanschaf van de drie Damen sleepboten maakt deel uit van het voortgaande vlootvernieuwingsprogramma van de Koninklijke Marine. De hybride schepen kunnen met directe dieselvoortstuwing varen, diesel-elektrisch of volledig elektrisch. Dit levert een aanzienlijke brandstofbesparing op en een vermindering van de emissie van uitlaatgassen. Wanneer de slepers volledig elektrisch varen is er helemaal geen uitstoot. Met een snelheid van 4 knopen kunnen ze een uur elektrisch varen.

Elektrische energie wordt opgeslagen in een accusysteem
Wanneer de Damen ASD 2810 Hybrid op dieselvoortstuwing vaart, wordt alle elektrische energie die op dat moment niet nodig is, opgeslagen in het accusysteem. Deze energie kan later gebruikt worden voor allerhande operationele toepassingen aan boord, of om geheel elektrisch te varen.

De sterk toegenomen trekkracht vergroot zowel de veiligheid als de efficiency bij de afhandeling van de grootste schepen in de vloot van de Koninklijke Marine, zoals Zr.Ms Johan de Witt, Zr.Ms Rotterdam en het 204 meter lange logistieke ondersteuningsschip (Joint Support Ship – JSS) Zr.Ms. Karel Doorman.

Nu de slepers in actieve dienst zijn gekomen, gaat Damen Shipyards Den Helder het onderhoud van alle drie de schepen verzorgen – zowel gepland als niet-gepland. Dit werd tot dusverre altijd door de Koninklijke Marine zelf gedaan.