Nieuw vaarschema 2M goed voor Rotterdamse haven

De containerrederij alliantie 2M, van Maersk Line en MSC, heeft haar nieuwe vaarschema op de route Europa-Azië bekend gemaakt. Rotterdam is daar flink op vooruit gegaan met een extra ‘first port of call’- en een extra ‘last port of call’-positie op de routes met de grootste schepen. Het Havenbedrijf Rotterdam voorziet een forse groei in containervolume van 2M.

Rotterdam heeft in het bestaande vaarschema 1 keer de commercieel favoriete positie als ‘last port of call’. In het nieuwe schema wordt dat verdubbeld en wordt Rotterdam ook ‘first port of call’ op de belangrijke AE10-dienst, die de snelste transit time geeft tussen Far East en North West Continent. De AE10 wordt met 18.000 TEU-schepen uitgevoerd.

Van 1 van de 5 2M diensten is Rotterdam niet meer de aanloophaven. Deze wordt uitgevoerd met kleinere schepen met 13.000 TEU. Dit verlies wordt weer opgevangen met de verbeterde positie op de andere 4 oost-west diensten die met grotere schepen worden uitgevoerd.

Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht een forse toename in het aantal te verweken containers voor 2M.