Eerste werkdag sleephopperzuiger ‘Mahury’ in Terneuzen

Het Baggerbedrijf De Boer-Dutch Dredging heeft op 31 maart jl. in Terneuzen officieel hun nieuwe sleephopperzuiger, ‘Mahury’, in gebruik genomen. Het schip heeft weinig diepgang (3,50 meter) waardoor ze dicht op de kust vooroeversuppleties uit kan voeren. Mahury is 75 meter lang. 

Met de ingebruikname van deze dubbelschroevige sleephopperzuiger voegt Baggerbedrijf De Boer-Dutch Dredging een nieuw schip toe aan hun gespecialiseerde vloot gericht op baggeronderhoud van getijdehavens en vaarwegen wereldwijd.

Mahury kwam de afgelopen week ook in actie in de Braakmanhaven van Terneuzen waar het zij haar eerste onderhoudsbaggerwerkzaamheden succesvol uitvoerde. Na afronding van de baggerwerkzaamheden in de Zeeuwse wateren zal zij enkele havens in Engeland en Schotland op diepte brengen om vervolgens het ruime sop te kiezen over de wereldzeeën.

Mahury is ontworpen en gebouwd door Royal IHC. IHC heeft eerder drie andere sleephopperzuigers gebouwd voor Baggerbedrijf De Boer-Dutch Dredging, ‘Lesse’, ‘Amazone’ en ‘Albatros’. De Mahury is, net als zijn voorganger Albatros, ontworpen en gebouwd als ‘groen’ schip en verkreeg net als Albatros een ‘Green Passport’. Dit betekent dat Mahury met de minst milieubelastende materialen is gebouwd en dat het schip voor haar klasse zo min mogelijk brandstof verbruikt met gereduceerde emissies.

Mahury, vernoemd naar de Frans Guyanese rivier Mahury, heeft een beunvolume van 1.840 m3, het gemiddelde beunvolume van Baggerbedrijf De Boer-Dutch Dredging variërend van 4.317 beun kuub tot 600 beun kuub.

Meer… Baggerbedrijf De Boer-Dutch Dredging