Peter Zoeteman reageert op FNV in Radioprogramma

Foto: NMT

In het afgelopen weekend zijn over de inhuur van Roemenen bij een scheepswerf artikelen verschenen in een aantal dagbladen en heeft de NOS hier een item aan gewijd. De gehele Nederlandse scheepsbouw werd daarbij onterecht door de FNV in een kwaad daglicht gesteld. Directeur van Netherlands Maritime Technology (NMT), Peter Zoeteman, heeft dit afgelopen maandag in het radio 1 programma ‘Dit is de dag’ enigszins weten te nuanceren.

Beluister hier het fragment

NMT vindt de aantijgingen onterecht. De feiten:
– Door gebruik te maken van de zogenaamde Europese A1-regeling ontstaat een groot verschil tussen het brutoloon van een ingehuurde Roemeense werknemer en dat van een Nederlandse, ook al verdienen ze netto hetzelfde.

– Deze A1-regeling betreft niet alleen Roemenen in de scheepsbouw, maar Oost-Europese werknemers in het algemeen en in alle sectoren, waaronder de bouw, land- en tuinbouw en transportsector. Dit past bij de afspraken tussen EU-lidstaten. De regeling is niet illegaal.

Het is volgens NMT ongepast om individuele bedrijven hier op aan te spreken. Voor handhaving van de regels rond arbeid is de overheid, in dit geval de Arbeidsinspectie, verantwoordelijk. Voor aanpassing van wetten en regels moet de FNV bij de overheid zijn in Den Haag of Brussel.

NMT pleit voor duidelijke regels omtrent de tewerkstelling van buitenlandse werknemers. Verder biedt NMT een uitgebreide training over de ‘Wet Arbeid Vreemdelingen’ zodat lidbedrijven goed weten hoe ze hier correct mee om moeten gaan.

De maritieme technologie (bestaande uit scheepswerven, maritieme toeleveranciers en dienstverleners) behaalde in 2014 een omzet van € 7,5 miljard en biedt werk aan bijna 32.000 professionals. De cijfers van 2015 worden op 19 mei bekend gemaakt. De branche staat wereldwijd bekend om haar innovatieve vermogen, maatwerk, leverbetrouwbaarheid en technologische kennis.

Meer… NMT

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >