Scheepsthruster van 52.000 kilo over de Erasmusbrug

Een dieplader vertrok afgelopen vrijdag uit de werkplaats van Wärtsilä Schiedam op weg naar de Rotterdamse Waalhaven met een bijna acht meter lange propellerinstallatie van 52.000 kilo. 

Vanwege werkzaamheden aan de A20 ging de vrachtwagen met oplegger en twee begeleidende busjes dwars de Rotterdamse binnenstad en over de Erasmusbrug. De vracht betrof een onderwater monteerbare thruster met bestemming Walvis Bay in Namibië. Daar wacht een half afzinkbaar boorplatform op het voortstuwingssysteem. De thruster is vijf jaar geleden gekocht van scheepsvoortstuwingsfabrikant Wärtsilä als reserve-onderdeel.

Tijdens de opslag bij Wärtsilä is de propellor met een diameter van vier meter elke maand een aantal slagen handmatig gedraaid om eenzijdige belasting van de lagers te voorkomen. Voor vertrek zijn ook de rubber afdichtingen vernieuwd, zodat die weer gegarandeerd zeven jaar lang het zeewater buiten en de olie binnen zullen houden. Nu het boorplatform toe is aan een grote onderhoudsbeurt wordt de thruster geleverd. Het boorplatform beschikt in totaal over acht van deze thrusters, twee op elke hoek. Deze schroeven, die in alle richtingen kunnen draaien, zorgen dat het platform overal ter wereld naar toe kan varen. Daarnaast kunnen de thrusters het drijvende boorplatform op exact de dezelfde plaats houden. Dit systeem van Dynamic Positioning maakt boren naar gas of olie mogelijk, ongeacht wind en stroming. Bij aankomst in de Walvis Bay zal de thruster onder supervisie van Wärtsilä door duikers onder het platform worden geïnstalleerd. Omdat het boorplatform is uitgerust met Wärtsilä’s onderwater monteerbare thrusters hoeft het hiertoe niet naar een dok.

Meer… Wärtsilä