Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports trekken samen naar Baltische staten

Het Belgische Havenbedrijf Gent en het Nederlandse Zeeland Seaports promoten al enige tijd samen de troeven van de krachtige economische regio tussen Vlissingen en Gent. Van maandag 24 tot en met vrijdag 28 augustus trekken de havenbedrijven met een twintigtal bedrijven en organisaties uit hun havens naar Estland, Letland en Litouwen om daar de beide havens te promoten. Meer bepaald de sectoren van de vloeibare en droge bulk, biochemie en biomassa, meststoffen en landbouwproducten worden onder de aandacht gebracht.

De Kanaalzone Gent-Terneuzen is de levensader voor de hele regio van Zeeuws-Vlaanderen en Gent die de twee middelgrote zeehavens verbindt. Met de goederenoverslag via zeevaart van beide havens samen opgeteld – 61 miljoen ton – vormen ze de zevende haven van West-Europa. Zeeland Seaports ligt met de havens van Vlissingen en Terneuzen aan het begin van de Kanaalzone, aan de Westerschelde, richting Noordzee. De haven van Gent ligt om en bij 30 kilometer verder landinwaarts. Voor beide havens is het van belang dat bestaande bedrijven er blijven investeren en dat er nieuwe initiatieven worden ontplooid rond onder meer het Kluizendok in Gent en de Axelse Vlakte. Hiertoe worden onder andere een aantal commerciële activiteiten, beurzen, conferenties en missies gezamenlijk ondernomen.

Baltische staten belangrijke handelspartner
Het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports organiseren deze trip samen onder leiding van de twee afgevaardigd bestuurders, respectievelijk Daan Schalck en Jan Lagasse. De bedoeling is de contacten en handel te bevorderen tussen bedrijven uit de Kanaalzone Gent-Terneuzen en de Baltische staten. Met een gezamenlijke overslag van 4,2 miljoen ton zijn de Baltische staten een belangrijke handelspartner. Voor Gent vormen ze de vierde grootste handelspartner (2,1 miljoen ton) en voor Zeeland Seaports de vijfde (ook 2,1 miljoen ton).

Naast bedrijven gaan ook Portiz (Port & Industry Zeeland), Zeeland Port Promotion Council (ZPPC: vergelijkbaar met het Vlaamse Flanders Investment & Trade (FIT)) en Invest in Zeeland mee.

Havens en bedrijven in contact brengen
Op de eerste dag, maandag, bezoekt de delegatie in Estland de haven van Muuga, nabij de Russische grens. Op dinsdag wordt in Estland de haven van Sillamäe bezocht en vervolgens wordt de stad Tallinn aangedaan. Woensdag wordt de haven van Riga in Letland bezocht. ’s Avonds zijn ook de Nederlandse ambassadeur Van den Dool en de Belgische honorair consul Gavars aanwezig. Op donderdag gaat de delegatie naar Klaipéda, in Litouwen, waar de haven wordt bezocht. De Nederlandse ambassadeur Van der Lingen is eveneens aanwezig.

Tijdens deze vier dagen hebben er telkens ontmoetingen plaats tussen lokale bedrijven en Belgische en Nederlandse bedrijven. Op vrijdag wordt de missie afgesloten in het Litouwse Vilnius.

Een verdere stap in de samenwerking
De gemeenschappelijke promotie van de Kanaalzone is een verdere stap in de samenwerking tussen Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. Beide havenbedrijven werken reeds samen rond de nieuwe sluis in Terneuzen en duurzame havenontwikkelingen. Ook werken ze samen aan één haveninformatiesysteem voor alle schepen, scheepsagenten en bedrijven in de Kanaalzone om zo de scheepvaart vlotter en efficiënter te laten verlopen en te begeleiden. Eind augustus 2014 brachten beide havens een bezoek aan de haven van Kopenhagen-Malmö. De samenwerking tussen deze Deense en Zweedse havens vormde de inspiratie voor een verdere samenwerking tussen de Gentse en Zeeuwse havens. In beide gevallen betreft het een samenwerking tussen twee havens in één economische zone en in twee verschillende landen die de handen ineenslaan om hun havenactiviteiten te ontwikkelen.

Beide havens waren in juni eerder al samen aanwezig op de vastgoedbeurs Provada in Amsterdam. Verder wordt de grensoverschrijdende biogebaseerde economie samen gepromoot op de gerenommeerde beurs ‘Biofuels International’. Die vindt in september in het Portugese Porto plaats. Aangezien beide havens sterk zijn in de overslag van bulkgoederen zullen ze bovendien aanwezig zijn op het netwerkevenement van de IBJ Awards, uitgereikt door de International Bulk Journal. Gent heeft al enkele van deze gegeerde prijzen gewonnen. In november gaat het vervolgens naar het Turkse Istanbul voor de promotie van de logistieke troeven op de beurs ‘Logitrans Istanbul’.

Kanaalzone Gent-Terneuzen: één economische regio
De Kanaalzone Gent-Terneuzen is centraal gelegen en kan in een straal van 500 kilometer maar liefst 500 miljoen consumenten bedienen. Met een gezamenlijke goederenoverslag via zeevaart van 61 miljoen ton zijn beide havens samen zowat de nummer zeven van Europa. Daarnaast registreren ze samen nog eens 57 miljoen ton goederenoverslag via de binnenvaart. De Kanaalzone is 9.300 hectare groot en ontvangt jaarlijks 8.500 zeeschepen. Het gebied telt 80.000 inwoners, 92.000 werknemers en ruim 500 bedrijven. Het is goed voor 11,5 miljard euro aan toegevoegde waarde.

De laatste jaren wordt er enorm geïnvesteerd in de verbetering van de (maritieme) infrastructuur: de recent geopende Sluiskiltunnel, de nieuwe sluis in Terneuzen tegen 2021, verbeterde binnenvaartverbindingen tussen de Seine in Frankrijk en de Westerschelde en een snellere en veiliger doorstroming op de R4-West en de R4-Oost (de ring rond de Gentse haven). Met Bio Base Europe wordt grensoverschrijdend samengewerkt rond biogebaseerde economie: een opleidingscentrum voor operatoren in Terneuzen en een proeffabriek in de Gentse haven. Het Gentse Kluizendok en de Zeeuwse Axelse Vlakte vormen meer dan 700 hectare ruimte om te investeren.

Het Kanaal Gent-Terneuzen is 32 kilometer lang: 17 kilometer op Nederlands grondgebied en 15 kilometer in Vlaanderen. Het Kanaal kent geen getijden. Het heeft een waterdiepte van 13,5 meter en is toegankelijk voor Panamax-schepen tot 92.000 DWT met maximum 12,5 meter diepgang.

Meer… Port of Ghent & Zeeland Seaports