Haagse Volvo Ocean Race-herstart met Koninklijk randje

De hele zaterdagmiddag 20 juni stond in het teken van de herstart van de negende Volvo Ocean Race-etappe. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander bracht in de ochtend een bezoek aan het Nederlandse Team Brunel, waarmee deze bijzondere zeildag een Koninklijk randje kreeg. Om 12 uur schoof Team Alvimedica als eerste over de startlijn tussen de Scheveningse havenhoofden, gadegeslagen door tienduizenden toeschouwers op de kades, havenhoofden, toeschouwerboten en duinen.

“Ik ben trots”, zei Team Brunel-schipper Bouwe Bekking (Deventer) tijdens de persconferentie. “De Volvo Ocean Race had de visie dat de race naar Nederland moest komen. Dat hebben ze waar gemaakt en als de Nederlanders iets doen, doen ze het goed. De gemeente en de lokale organisatie hebben iets fantastisch neergezet. We zijn een voorbeeld voor de rest van de wereld en moeten hier zeker terugkomen.” Ook voordekker Gerd-Jan Poortman (Zeist) kwam woorden tekort om zijn ervaring met de Haagse Pit-stop te beschrijven: “De laatst 24 uur maakte deze editie veruit de meest gedenkwaardige voor mij. Je doet dingen in het leven. De enorme dankbaarheid die we hier van onze Nederlandse fans hebben gekregen, is gigantisch. Iedereen hier bedankt daarvoor, jullie hebben ons zo trots gemaakt.”

Team Alvimedica-schipper Charlie Enright (USA) vertrok een uur en ruim drie kwartier eerder dan Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier, FRA). “Het ziet ernaar uit dat we een goede bries hebben en een vroege winddraaiing”, blikte Enright vooruit. Volgens Race meteoroloog Gonzalo Infante is aanvankelijk een rug van hoge druk aan zet. De noordwestenwind die daarmee gepaard gaat, zal gaandeweg de dag afnemen en draaien naar het westen/zuidwesten als de rug zich naar het oosten verplaatst. “Zodra de leiders naar het noorden koers zetten, zal de windrichting zuidelijk zijn. Dan zullen ze met een middelmatige bries voor de wind varen.”

Op de vraag of Enright denkt dat hij zijn tijdvoordeel kan omzetten in nautische mijlen, antwoordde de jongste schipper uit de vloot: “Als we hier vertrekken, staan ons veel beslissingen te wachten met de TSS-zones en zo. Degenen die op de kade wachten, kunnen achterover zitten en kijken hoe wij gaan. Hopelijk nemen we de juiste beslissingen en kunnen we onze voorsprong uitbouwen.”

De geometrie van de TSS (verkeersscheidingsstelsel) voor de Nederlandse en Duitse kust is nogal complex en is daarom een belangrijke factor. “Het is net als in een archipel zeilen”, aldus Infante. “Er zijn veel beslissingsmomenten.”

Dongfeng Race Team mocht om 13.46 uur als tweede starten. Aan schipper Caudrelier de taak om de tweede plek overall van Team Brunel af te pakken. Caudrelier: “Het is heel eenvoudig, wij moeten zo goed mogelijk zeilen en hopen dat Team Brunel een fout maakt.” Hij kijkt opzij naar Abu Dhabi-schipper Ian Walker en lacht: “En hopen dat Abu Dhabi Ocean Racing ons helpt, nadat we lange tijd tegen elkaar hebben gestreden. Misschien kan hij ons nu helpen door naar voren te zeilen. Iedereen is welkom om dat te doen.” Het Chinees/Franse team moet 3 punten goed maken op de Nederlandse boot.

Opties
Bouwe Bekking en zijn mannen zullen er alles aan doen om dit te voorkomen en het dus niet op de afsluitende havenrace aan te laten komen. “We hebben onze missie en zullen dichtbij Dongfeng en MAPFRE blijven. Team Alvimedica is te ver vooruit. Aangezien iedereen dezelfde software gebruikt en min of meer dezelfde routing zal hebben, denk ik dat de boten bij elkaar zullen blijven. De weersvoorspellingen zien er echter zodanig uit dat ook de boten achter ons de kans hebben om terug te komen. Het wordt spannend tot het laatste moment.” MAPFRE startte om 14.20 uur als derde en Team Brunel 17 minuten daarna. Met aan boord Floortje Dessing, radio- en televisiepresentatrice, programmamaakster en schrijfster van reisverhalen. Zij verliet de Nederlandse Volvo Ocean 65 met een indrukwekkende duik in de Noordzee.

Late starters
Vervolgens was het een uur en 16 minuten wachten op de overall winnaar Abu Dhabi Ocean Racing. Desgevraagd kon Walker niet echt bedenken wat zijn hoofdbreker zou zijn voor het laatste deel van deze slotetappe naar Göteborg.

“Wij zitten in een vreemde situatie dat het niet uitmaakt hoe we finishen. We moeten alleen niets stoms doen, dus we zijn voorzichtig. Maar natuurlijk hebben we onze trots en willen het zo goed mogelijk doen. We liggen ver achter en hebben daarom wat hulp van het weer nodig om terug te komen. Zoals we in het verleden hebben gezien, kan dat snel gebeuren.”

Team Vestas Wind met de Nederlandse voordekker Simeon Tienpont (Amsterdam) en Team SCA met de Nederlandse wachtleider Carolijn Brouwer (Scheveningen) vervolgen vanmiddag om respectievelijk 16.04 en 16.32 uur als laatste de etappe naar Zweden. Brouwer: “We hebben veel plannen voor het laatste deel. Dit is het moment om te laten zien waartoe we in staat zijn. We gaan genieten van de laatste mijlen in deze race en brengen de boot veilig thuis.”

Meervoudig olympisch zwemkampioene Inge de Bruin krijgt de eer om als ‘leg jumper’ van de vrouwenboot te springen. “Ik heb gehoord dat er een soort competitie gaande is voor de extreemste en moeilijkste sprong. Ik denk aan een mooie duik. Als het te hard gaat een sprong. Het is een grote eer om dit te mogen doen. Ik ben ontzettend trots op Carolijn en de andere meiden. Ze zijn een groot voorbeeld voor alle atletes in de wereld.”

Als de boten in Goteborg in dezelfde volgorde finishen als in Den Haag, wordt de finale havenrace op 27 juni allesbeslissend. Dongfeng en Team Brunel staan dan beide op 31 punten en binden de strijd aan om de podiumplekken. Team Alvimedica en MAPFRE doen dat voor de vierde plaats.

Na het ronden van enkele boeien voor de Haagse kust verdwenen de boten één voor één de Noordzee op. Voor hen lagen de laatste 480 nautische mijlen van deze Volvo Ocean Race. Ze worden op maandag 22 juni in Göteborg verwacht.

Meer… Volvo Ocean Race