Duurzaam visserijschip met beter verdienmodel

De overhandiging van de scheepsbijbel markeerde afgelopen vrijdagmiddag op Urk de overdracht van het pilotschip MDV 1 Immanuel van Stichting Masterplan Duurzame Visserij (MDV) aan de vissersfamilies Kramer en Romkes.

Volgens Auke Hoefnagel, voorzitter MDV en vestigingsdirecteur van Flynth adviseurs en accountants, een bijzondere dag: “Masterplan Duurzame Visserij is een initiatief vissers, adviseurs en onderzoekers, die hiermee samen met overheid een transitie in visserij in gang zetten. Met dit schip vindt de visserijsector zichzelf opnieuw uit op het gebied van duurzaamheid.” In 2010 werd met het project gestart omdat volgens MDV een transitie in de visserij nodig was om de visserij zowel duurzaam als weer rendabel te maken. “Economie en ecologie gaan daarbij hand in hand”, aldus Hoefnagel.

Het schip, gebouwd door scheepswerven Hoekman te Urk en Padmos te Stellendam, is vandaag naar Den Helder vetrokken om proef te vissen. Vanaf volgende week zal het schip vier tot vijf dagen per week op zee gaan vissen op onder andere schol, tarbot, griet en tong, nu nog met twinrig, in augustus gaan experimenten van start met de nieuwe pulstechniek, waarbij vissen door kleine stroomstootjes worden opgeschrikt in plaats van dat ketting over bodem sleept om vissen te vangen. Door deze pulstechniek, de vernieuwde rompvorm en het lage gewicht van het schip worden de emissies gehalveerd. “De Nederlandse platvisvisserij had een aantal jaar geleden nog bijna vier liter gasolie nodig om een kilo vis boven water te halen. Dit was al teruggebracht naar ruim twee liter, maar met het nieuwe schip is minder dan een halve liter nodig”, vertelt Hoefnagel trots.

Naast testen met het nieuwe vissysteem wordt de komende maanden ook het verdienmodel getoetst door onderzoek naar de prestaties en de kosten, begeleid door verschillende onderzoeksinstituten. “Met het nieuwe schip willen we ook een kwaliteitsslag maken wat betreft de vis: door de nieuwe koel- en verwerkingsinstallatie zal een beter kwaliteit vis bij de afslag komen. Daarnaast wordt het proces transparanter, zijn discards minimaal en wordt de vis traceable, waardoor er minder kans is op visfraude”, legt Hendrik Kramer uit.

Als de komende maanden inderdaad uitwijzen dat de berekeningen op papier kloppen, kan dit schip voor een revolutie in de Nederlandse visserij zorgen en de sector ook weer aantrekkelijk maken voor jonge vissers.

Door Gail van den Hanenberg, Navingo