Shell wint van Uber, Tesla en Zalando

Shell is voor de achtste keer in elf jaar op de eerste plaats geëindigd in het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek onder 5.000 hoogopgeleide professionals. Een onderzoek naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties, uitgevoerd door MWM2. Ook laat het onderzoek zien dat de indrukwekkende opmars van uitdagers doorzet. Hoewel de top 10 een staalkaart blijft van het grote Nederlandse bedrijfsleven, worden verder omlaag in de ranking steeds meer oude, traditionele bedrijven van hun troon gestoten.

Het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek naar de aantrekkingskracht van organisaties toont grote verschuivingen binnen bijna alle marktsectoren. Veel klassieke bedrijven hebben het moeilijk, terwijl gloednieuwe initiatieven, zoals Uber, Zalando en Tesla, razendsnel oprukken in de ranking. Het succes van de technologie- en internetbedrijven – veelal met een NASDAQ-notering – neemt exponentieel toe, terwijl bedrijven zoals Makro, Holland Casino, BDO, Scania, Fiat, Renault, Wegener en NRC Handelsblad de top 500 verlaten. Bedrijven die de gang naar de onlinewereld echt goed hebben gemaakt, behouden of verkrijgen aantrekkingskracht; de rest zakt weg. René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany: “Simultaan met de nieuwe all time high van de NASDAQ is een versnelling te zien van het tempo waarin technologiespelers de traditionele bedrijven verdringen. In het onderzoek zien we dat stakeholders versneld hun geld op die nieuwe spelers zetten.”

Trends in aantrekkingskracht

Top 10 is nog traditioneel
• Shell (1), KLM (2), ING (3), Philips (4), Rabobank (5), Ahold (6), ASML (7), Unilever (8), ABN Amro (9), KPN (10)
Online-uitdagers komen binnen of stijgen door
• Coolblue (58), Blendle (149), Zalando (124), Amazon (148), Uber (248), Airbnb (373)
Techbedrijven doen het goed
• ASML (7), Google (17), Apple (18), Tesla (120)
Aantrekkingskracht is meer dan reputatie, al blijft reputatie belangrijk op de langere termijn
• Rijksmuseum (55), Nike (78), Artsen zonder Grenzen (48), NL Rode Kruis (94), Samsung (98): allemaal in de reputatie top 10
• De drie banken in de top 10 op aantrekkingskracht scoren allemaal laag op reputatie

Top 10 aantrekkingskracht

2015 2014
1. Shell Shell
2. KLM Philips
3. ING Rabobank
4. Philips ING
5. Rabobank Ahold
6. Ahold KLM
7. ASML Unilever
8. Unilever ASML
9. ABN AMRO KPN
10. KPN ABN AMRO

Meer… Incompany