Ms. Marietje Nora te water gelaten

Bij BARKMEIJER SHIPYARDS te Stroobos is vrijdag 6 februari 2015  om 14:30 uur tijdens een korte doopceremonie bouwnummer 322 gedoopt als “Marietje Nora” en aansluitend met goed gevolg te water gelaten.

Het schip is gebouwd in opdracht van Wagenborg Shipping in combinatie met de familie H.J. Danser uit Delfzijl. De “Marietje Nora” heeft als thuishaven Delfzijl. Het schip kan wereldwijd worden ingezet voor het vervoer van alle soorten droge lading. Tevens is het schip geschikt voor het vervoer van containers. Voor de vaart in ijs is het schip voorzien van een versterkte constructie in de zijden en voor- en achterschip.  De toekomstige bevrachting van deze multi-purpose coaster zal plaatsvinden door  Wagenborg Shipping BV.  De doop is verricht door Astrid Roggen, partner van mede-eigenaar Martijn Danser.

Enkele belangrijke technische gegevens van deze coaster zijn:

Lengte over alles                                        :    136,10 m.

Lengte loodlijnen                                       :    130,23 m.

Breedte (volgens mal)                               :     15,20 m.

Holte                                                             :       9,50 m.

Ontwerpdiepgang                                      :       6,50 m.

Maximum diepgang                                  ;       6,88m.

Draagvermogen op max. diepgang        :      9000 ton

Inhoud ruimen                                          :  385.000 cbft

Hoofdmotor                                               :      2999 kW

Dienstsnelheid                                          :          14 knopen

De voortstuwing van het schip wordt verzorgd door een hoofdmotor van het fabrikaat MAN Diesel, type 9L27/38 met een vermogen van 2999 kW bij 750 rpm. Via de tandwielreductiekast wordt de verstelbare schroef met een diameter van 3 400 mm. aangedreven. De schroef draait in een straalbuis om de stuwkracht in ijs en bij slechte weersomstandigheden op open water te verhogen. Als brandstof voor de hoofdmotor wordt “zware olie” (HFO 380 cSt.), voor de hulpmotoren en de thermische olieketel wordt gasolie verstookt.

Dit is de vierde in een serie van een nieuw scheepstype dat door Barkmeijer Shipyards is ontwikkeld. Dit scheepstype kenmerkt zich doordat het een uitermate efficiënte rompvorm heeft die relatief een laag brandstofverbruik vraagt per tonmijl. Het schip heeft twee ruimen, een van 31 meter en het achterste ruim van 68 meter. Dit achterste ruim is mede door het toepassen van tussendekluiken/graanschotten uitermate geschikt voor lange projectladingen zoals windmolens, grote constructies voor de offshore industrie, kranen etc. wat tegemoet komt aan de actuele vraag in de markt waarin deze schepen varen.

De ruimen van het schip zijn “box shaped” en zijn voorzien van uitsluitend langs en dwarsscheeps geplaatste schotten. De tussendekluiken zijn tevens te gebruiken als graanschotten voor het vervoer van gecombineerde droge ladingsoorten.

Het schip is gebouwd volgens de geldende voorschriften onder Nederlandse vlag en van Bureau Veritas. Het schip krijgt van Bureau Veritas de volgende notatie: I X HULL X MACH general cargo ship Unrestricted navigation X AUT-UMS MON-SHAFT ICE CLASS 1A Heavy Cargo

De Marietje Nora zal naar verwachting medio juni 2015 worden opgeleverd. Inmiddels is in Stroobos begonnen met de bouw van een sleephopperzuiger voor een Nederlandse opdrachtgever. In Groningen worden een tweetal aluminium loodstenders gebouwd voor het Nederlandse Loodswezen. De eerste tender zal in juli geleverd worden, de tweede begin 2016. Deze tenders zijn identiek aan de reeds eerder gebouwde tenders voor het Loodswezen LYNX, LYRA en LACERTA.

Meer… Barkmeijer Shipyards