Ms. Marietje Nora te water gelaten

Bij BARKMEIJER SHIPYARDS te Stroobos is vrijdag 6 februari 2015  om 14:30 uur tijdens een korte doopceremonie bouwnummer 322 gedoopt als “Marietje Nora” en aansluitend met goed gevolg te water gelaten.

Het schip is gebouwd in opdracht van Wagenborg Shipping in combinatie met de familie H.J. Danser uit Delfzijl. De “Marietje Nora” heeft als thuishaven Delfzijl. Het schip kan wereldwijd worden ingezet voor het vervoer van alle soorten droge lading. Tevens is het schip geschikt voor het vervoer van containers. Voor de vaart in ijs is het schip voorzien van een versterkte constructie in de zijden en voor- en achterschip.  De toekomstige bevrachting van deze multi-purpose coaster zal plaatsvinden door  Wagenborg Shipping BV.  De doop is verricht door Astrid Roggen, partner van mede-eigenaar Martijn Danser.

Enkele belangrijke technische gegevens van deze coaster zijn:

Lengte over alles                                        :    136,10 m.

Lengte loodlijnen                                       :    130,23 m.

Breedte (volgens mal)                               :     15,20 m.

Holte                                                             :       9,50 m.

Ontwerpdiepgang                                      :       6,50 m.

Maximum diepgang                                  ;       6,88m.

Draagvermogen op max. diepgang        :      9000 ton

Inhoud ruimen                                          :  385.000 cbft

Hoofdmotor                                               :      2999 kW

Dienstsnelheid                                          :          14 knopen

De voortstuwing van het schip wordt verzorgd door een hoofdmotor van het fabrikaat MAN Diesel, type 9L27/38 met een vermogen van 2999 kW bij 750 rpm. Via de tandwielreductiekast wordt de verstelbare schroef met een diameter van 3 400 mm. aangedreven. De schroef draait in een straalbuis om de stuwkracht in ijs en bij slechte weersomstandigheden op open water te verhogen. Als brandstof voor de hoofdmotor wordt “zware olie” (HFO 380 cSt.), voor de hulpmotoren en de thermische olieketel wordt gasolie verstookt.

Dit is de vierde in een serie van een nieuw scheepstype dat door Barkmeijer Shipyards is ontwikkeld. Dit scheepstype kenmerkt zich doordat het een uitermate efficiënte rompvorm heeft die relatief een laag brandstofverbruik vraagt per tonmijl. Het schip heeft twee ruimen, een van 31 meter en het achterste ruim van 68 meter. Dit achterste ruim is mede door het toepassen van tussendekluiken/graanschotten uitermate geschikt voor lange projectladingen zoals windmolens, grote constructies voor de offshore industrie, kranen etc. wat tegemoet komt aan de actuele vraag in de markt waarin deze schepen varen.

De ruimen van het schip zijn “box shaped” en zijn voorzien van uitsluitend langs en dwarsscheeps geplaatste schotten. De tussendekluiken zijn tevens te gebruiken als graanschotten voor het vervoer van gecombineerde droge ladingsoorten.

Het schip is gebouwd volgens de geldende voorschriften onder Nederlandse vlag en van Bureau Veritas. Het schip krijgt van Bureau Veritas de volgende notatie: I X HULL X MACH general cargo ship Unrestricted navigation X AUT-UMS MON-SHAFT ICE CLASS 1A Heavy Cargo

De Marietje Nora zal naar verwachting medio juni 2015 worden opgeleverd. Inmiddels is in Stroobos begonnen met de bouw van een sleephopperzuiger voor een Nederlandse opdrachtgever. In Groningen worden een tweetal aluminium loodstenders gebouwd voor het Nederlandse Loodswezen. De eerste tender zal in juli geleverd worden, de tweede begin 2016. Deze tenders zijn identiek aan de reeds eerder gebouwde tenders voor het Loodswezen LYNX, LYRA en LACERTA.

Meer… Barkmeijer Shipyards

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2017 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Themaweekend ‘Stoom’ in Het Scheepvaartmuseum

Tijdens de tentoonstelling ‘Gamechangers |Maritieme innovaties’ organiseert Het Scheepvaartmuseum bijzondere themaweekenden. Op 25 en 26 november komt het thema ‘Stoom’ aan bod. Er is voor iedereen wat te doen. Van een (familie)rondleiding en een lezing tot een kijk- en ontdektocht. De allerkleinsten (3+) kunnen een eigen stoomboot knutselen onder leiding van een gids.

Ook kunnen bezoekers de stoomschepen ‘Adelaar’ en ‘Christiaan Brunings’ bezoeken. Het Scheepvaartmuseum organiseert het themaweekend ‘Stoom’ in samenwerking met het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik. Kijk voor meer informatie op www.hetscheepvaartmuseum.nl/agenda/stoomweekend

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >