Acta Marine contracteert CIG Shipbuilding voor bouw Wind Farm Support Vessel

In opdracht van Acta Marine ontwerpt en bouwt CIG Shipbuilding een groot Wind Farm Support Vessel. Het DP-2 vaartuig is 108 meter lang en 16 meter breed. Het biedt een comfortabele accommodatie en werkruimte aan 75 opvarenden. Het vaartuig beschikt over twee landingsplaatsen voor zogenaamde ‘crew transfer vessels’, kleinere schepen die monteurs van en naar de windmolens brengen. Daarnaast wordt het nieuwe schip uitgerust met een bewegingscompenserende loopbrug, waardoor het overzetten van technici en uitrusting tussen vaartuig en windmolens veilig en efficiënt kan verlopen.

CIG optimaliseerde het ontwerp met als doel om een schip te bouwen dat de best mogelijke  inzetbaarheid en comfort biedt in zwaardere weer- en zeecondities. Deze komen regelmatig voor in  windmolenparken die verder uit de kust gepositioneerd zijn.

Het nieuwe vaartuig gaat ‘Acta Orion’ heten en de oplevering zal naar verwachting in september 2015 plaatsvinden. Momenteel is de romp in aanbouw in Polen. De afbouw vindt plaats in het noorden van Nederland. Direct na de oplevering zal aannemer Van Oord de Acta Orion charteren voor inzet bij de aanleg van het Gemini Windmolenpark, dat 85 km ten noorden van de Groningse kustlijn komt.

Het nieuwe schip wordt de grootste in de vloot van Acta Marine. Voor de komende maanden is het bedrijf uit Den Helder voornemens verdere investeringen in de offshore windmolenmarkt te doen middels vlootuitbreiding met Crew Transfer schepen.

Meer… CIG Shipbuilding