Print je reserveonderdeel!

Het is gek gezegd, maar niet ondenkbaar voor de toekomst. Tijdens een workshop, georganiseerd door Innovation quarter, Netherlands Maritime Technology en RDM Campus, werden de verschillende productsoorten en printmogelijkheden besproken. Technologie-, onderzoeks- en adviesbureau Gartner meldde eerder dit jaar al dat 3D printen steeds vaker wordt toegepast. Daarbij blijkt ook dat de maritieme industrie ten opzichte van andere industrieën voorop loopt.

“Stel je ligt met je schip aangemeerd in de haven van São Paulo en een onderdeel van je schip blijkt een mankement te vertonen, zou het dan niet ideaal zijn dat je dit onderdeel binnen vier uur kunt printen aan boord?” vertelt Dennis Boeijen van Eriks, industrieel dienstverlener op het gebied van werktuigbouwkundige componenten. Tijdens de middag vertelde hij over het vervaardigen van een rubbercompound voor testreeksen. Steeds meer bedrijven zien de economische meerwaarde die 3D-geprinte onderdelen kunnen opleveren.

Maersk aan de print
Deense rederij Maersk liet in juli van dit jaar weten al 3D-printers te hebben geïnstalleerd aan boord van een aantal van hun tankers. In een filmpje, welke je online kunt bekijken, vertelt Märtha Rehnberg van Maersk:  “Wij kunnen in Denemarken de blueprint ontwerpen en welke vervolgens door het schip in kwestie kan worden gedownload. Zo heeft het schip binnen enkele uren haar reserveonderdeel. De mogelijkheden variëren van printen met metaalpoeder of thermoplastische elementen.” Zo blijkt het dat een aantal Amerikaanse fregatten inmiddels ook zijn voorzien van een 3D-printer.

3D-Printing proeftuin
Er zijn op dit moment nog een aantal kleine hindernissen op weg naar het succes van de 3D-printer in de maritieme sector.  Het is nog relatief duur  om je reserveonderdelen via een 3D-printer te printen. Er wordt inmiddels ook onderzoek gedaan naar hoe en welke reserveonderdelen mogelijk sneller, kwalitatief beter en goedkoper kunnen worden geleverd. Daarnaast blijkt wel dat de kosten van transport wel zullen dalen, daar de printen veilig aan boord staat.

Naast het organiseren van seminars, zoals afgelopen 6 november bij het RDM campus, werd er onlangs ook geopperd dat de opzet van een 3D-printing proeftuin interessant zou kunnen zijn. Op deze wijze kunnen bedrijven op laagdrempelige  manier  toegang krijgen tot kennis en expertise en de nieuwste 3D-printing technologieën. Er zijn dus diverse mogelijkheden om 3D print toepasbaar te maken binnen de maritieme industrie. Wie weet ligt hier ook de toekomst, zou het dan ook mogelijk zijn om een glazen bol te printen? Dat maakt de toekomst weer een stukje efficiënter. RM