METS 2014 overtreft alle verwachtingen en zet de toon voor de maritieme productenbranche

De Marine Equipment Trade Show (METS) is hét toonaangevende B2B-evenement voor de sector. De editie van 2014 trok niet alleen wederom een recordaantal exposanten en bezoekers, ook in andere opzichten onderstreepte METS haar unieke status. Zo was het nieuwe Innovation LAB platform van Amsterdam RAI een doorslaand succes en nam ook het aantal besluitmakers dat METS bijwoonde flink toe. Met nieuwe awards voor scheepsbouwers en zeker ook door de positieve enquêteresultaten na het evenement, ligt METS goed op koers voor verdere groei in de komende jaren. Het merendeel van de bezoekers en exposanten in Amsterdam was uitermate tevreden over de beurs in november. METS 2015 vindt plaats van 17 tot en met 19 november in Amsterdam RAI.

 

 

Het spreekt voor zich dat Irene Dros, Maritime Domain Manager bij Amsterdam RAI zeer tevreden is met de uitstekende onderzoeksresultaten van het evenement waaraan ze heeft bijgedragen. Hiermee ligt de lat hoger dan ooit tevoren. “Ik ben erg blij dat we nu in staat zijn om 1.358 exposanten uit 48 landen te ontvangen samen met 21.086 bezoekers”, aldus Dros. “Toch was ik vooral onder de indruk van de sfeer op de beursvloer en bij de aansluitende conferenties. Deze goede ‘vibe’ is al lang de basis voor de voortdurende groei van METS. De stijging van 6,5% qua internationale bezoekers in 2014 uit maar liefst 108 landen geeft duidelijk aan dat het dit jaar in Amsterdam RAI wel een heel bijzondere editie was.”

 

“Globalisering is de motor voor de groei van bedrijven en de wereldeconomie was zeer actief op METS. We mogen dan wel in een digitale wereld leven, toch bevestigde het evenement het ongeëvenaarde belang van persoonlijke ontmoetingen op een B2B-handelsbeurs. METS 2014 toont duidelijk aan dat de pleziervaartsector zich wereldwijd sterk blijft ontwikkelen met dit evenement als essentiële hub.”

 

Internationale groei
Nigel Craine, Marine OEM Sales Manager bij Garmin (VK) is het hier helemaal mee eens. “Garmin kreeg veel internationale aandacht hier op METS. De reacties van een groot aantal potentieel nieuwe klanten waren positief, evenals van onze vaste klantenkring. De hele beurs ademde een zeer positieve sfeer en we hebben dan ook veel vertrouwen in een verdere groei van de pleziervaartsector in het komend jaar.”

 

Chris Feibusch, Hoofd Global Marketing van Drew Marine Signal & Safety VK Ltd, is ook erg tevreden over de wijze waarop METS 2014 voldeed aan de mondiale ambities van zijn bedrijf. “Wederom bood METS het Drew Marine Signal & Safety team uitstekende kansen om distributeurs van over de hele wereld te ontmoeten. Dus niet alleen uit Europa maar ook uit Nieuw-Zeeland, Singapore en Centraal- en West-Afrika. METS biedt ons het platform om nieuwe producten te introduceren en zakelijke strategieën te bespreken voor het komend jaar. Er is geen andere handelsbeurs met de mondiale aantrekkingskracht van METS, zeker als je de kwaliteit van de bezoekers in aanmerking neemt.”

 

Innovation LAB
Zoals Feibusch al aangeeft, is een van de redenen voor de sprankelende B2B-sfeer van METS de uitstekende reeks innovatieve producten en diensten vanuit de hele wereld die hier worden getoond. Dit wordt nog eens ondersteund door het nieuwe Innovation LAB concept dat RAI de METS deelnemers biedt. Dit activiteitenplatform tijdens de beurs, gaat op allerlei manieren nog gerichter in op innovaties, producten en technologieën. Bijvoorbeeld door het Innovation Stage en de extra aandacht voor de DAME award nominaties.

 

 

“Dit was slechts het begin. Voor de komende jaren hebben we ambitieuze plannen voor de verdere uitbreiding en ontwikkeling van het Innovation LAB”, geeft Dros aan. “Er zal meer virtuele technologie worden ingezet voor een betere beschikbaarheid van informatie over innovaties door het jaar heen.”

 

De juiste mensen trekken
Het succes van een handelsbeurs zit hem in de ‘kwaliteit’ van de exposanten en bezoekers, en natuurlijk het aantal. Als we de cijfers van METS 2014 bekijken, zien we alleen maar bemoedigende resultaten voor de RAI. Zo nam bijvoorbeeld het aantal aanwezige besluitmakers met drie procent toe. De deelname van jachtbouwers, ontwerpers, scheepsarchitecten, scheepsbouwkundigen en interieurontwerpers steeg met maar liefst twintig procent.

 

Deze laatste cijfers weerspiegelen de extra focus op deze groep tijdens METS 2014 met het HISWA Symposium over Yacht Design & Construction, de Material Xperience presentatie en een VIP-programma voor leidinggevenden in de scheepsbouwsector. Deze prominentere rol voor scheepsbouwers werd nog eens extra versterkt door het feit dat Carla Demaria, President van de Raad van Bestuur van Monte Carlo Yachts en bestuurslid van de Bénéteau Group, de keynote speech gaf tijdens de openingsceremonie en kennismaakte met leden van de METS Young Professionals Club.

 

Een speciale positie
Demaria beschreef hoe de filosofie van adaptieve evolutie winstgevend is geweest voor haar bedrijf. Aan het slot van haar speech moedigde ze de pleziervaartsector aan om de crisis te zien als een kans voor vooruitgang en vernieuwing. “Houd een open blik, wees flexibel en altijd klaar om in te spelen op verandering”, was haar slotzin waarna ze werd geïnterviewd op het nieuwe Innovation Stage in de RAI. “METS neem een speciale positie in onder de handelsbeurzen in de pleziervaartsector”, benadrukte Demaria. “Het is de meest uitgebreide showcase van scheepsapparatuur en jachtaccessoires en het aantal nieuwe toepassingen blijft maar toenemen nu de zware marktomstandigheden onderzoek en innovaties aansturen. Dit maakt METS tot een evenement dat niemand mag missen.”

 

Ook Lorenzo Cesari, Area Sales Manager van Quick S.p.A. Italië sprak in dezelfde bewoordingen over METS: “METS is de handelsbeurs voor elke speler die actief is op de wereldwijde markt voor maritieme producten.” Charlotte Rutgerson van Rutgerson Marin uit Zweden was het hier volledig mee eens: “METS is het ultieme ontmoetingspunt voor onze mondiale bedrijfstak. Het evenement is de perfecte locatie om zaken te doen, zowel met nieuwe als met bestaande klanten.”

 

Voor Blair Hellyer, Sales Manager bij On Board Marine Group Ltd, Hongkong waren de hoogtepunten ‘leiders in de scheepvaartsector ontmoeten en op één enkele locatie kennismaken met alle producten en diensten in de branche’. En Melissa Yeomans, General Manager van DeckHardware en Director van Sydney Sailboat Expo, Australië, beschreef METS 2014 als ‘een fantastisch evenement, drukker dan ik ooit heb meegemaakt. De young professionals club is een prima initiatief dat me goed heeft geholpen bij mijn eerste METS een paar jaar geleden’.

 

Nieuwe awards
In het kader van het scheepsbouwerthema sprak Nick Hopkinson, Publishing Director van IBI magazine ook tijdens de openingsceremonie. Hij maakte bekend dat IBI news en METS de krachten hebben gebundeld in een Boat Builders Achievement Award. Deze prijs is bedoeld om scheepswerven het platform te bieden dat ze verdienen tijdens de grootste jaarlijkse bijeenkomst ter wereld van leveranciers van maritieme producten. “Nominaties uit de gehele bedrijfstak zijn welkom; de beoordeling zal uitermate streng zijn”, legde Hopkinson uit. “Zo wordt de bedrijfstak gevraagd te stemmen over de nominaties waarbij een internationale jury de eindwinnaars bepaalt. De prestigieuze nieuwe prijzen worden op METS 2015 uitgereikt tijdens een galadiner in het Scheepvaartmuseum.”

 

Inspirerende paviljoens
De drie speciale paviljoens voor superjachten, marina’s en constructiematerialen waren ook ongekend populair onder de wereldwijde scheepvaartsector die op METS zaken kwam doen. Het Marina & Yard Pavilion bijvoorbeeld, bood onderdak aan een recordaantal van 45 bedrijven en organisaties. Op het nieuwe Waterfront podium waren een reeks presentaties te zien van toonaangevende personen uit de branche zoals Jean-Michel Gaigné, CMM, Marina Manager, bestuurslid van Global Marina Institute en lid van ICOMIA Marinas Group. “Sta open voor goede ideeën, onderzoek de markt en wordt u bewust van nieuwe trends, ontmoet vrienden en zakenpartners, deel ervaringen uit en geniet van uw bezoek”, was de kern van zijn boodschap.

 

“Het Marina & Yard Pavilion was voor ons een groot succes dankzij de vruchtbare gesprekken over projecten en partnerships,” aldus Virginie Segura, export sales manager van het Franse bedrijf Poralu. “Het zou een fantastisch idee zijn om dit evenement ook in andere werelddelen te organiseren, zoals in Azië en het Midden-Oosten. Die regio’s hebben opkomende markten en op dit moment zijn er nog geen geschikte beurzen.”

 

Netwerkmogelijkheden
Zoals dhr. Gaigné al aangaf in zijn speech, zijn de netwerkmogelijkheden van METS ook een reden voor het aanhoudend succes. Guido Grulke, CEO van Solarlink, Duitsland, was vol lof over de “zeer betrouwbare contacten en innovatieve producten. Het is behoorlijk indrukwekkend om alle fabrikanten van over de hele wereld op één enkele locatie te ontmoeten.” Peter Bresnan, Directeur van Onesails, voegde hieraan toe: “METS 2014 voldeed volledig aan ons doel: op de hoogte blijven van de allernieuwste innovaties en technologische ontwikkelingen. Daarnaast hebben we de mondiale uitstraling van onze groep versterkt door zeer efficiënt netwerken.” En Juan Carlos Gonzalez, Directeur van Baitra in Spanje, beschreef de core business van METS prachtig in een enkele zin: “Vanaf het eerste moment van de beurs tot vijftien minuten na het slot zijn we aan één stuk door bezig geweest met het leggen van nieuwe contacten.”

 

Het feit dat 62% van de beursvloer van METS 2015 nu al is geboekt, spreekt boekdelen over de impact van METS 2014 op alle deelnemers. Colin McMurray, Managing Director van Pacific Aerials Limited, vatte het evenement kernachtig samen: “Als we maar één beurs per jaar konden doen, dan zou dat zeker METS zijn. Het is het grootste en beste evenement voor fabrikanten van maritieme producten. Vaak zijn de resultaten van METS beter dan die van alle andere beurzen waaraan we deelnemen, bij elkaar.”

Meer… METS