Blog van een vakantiemedewerker

Vakantiewerk kent vele vormen. Zo is Marnix Hamers als matroos aan de slag gegaan bij Redwise voor de zomerperiode van 2014. Special voor de Maritieme & Offshore Carrièrekrant heeft hij een blog geschreven over zijn ervaringen.

Hallo! Even voorstellen. Mijn naam is Marnix Hamers en ik ben vakantiewerker op de Italeni. Dit is een nieuwe Grab Hopper Dredger van Royal IHC die door Redwise van Bulgarije naar Zuid-Afrika wordt gebracht.Mijn reis begon op 22 juni. Op Schiphol ontmoette ik de kapitein en de stuurman. Voor het inchecken hebben we nog snel een bakkie koffie gedaan en daarna vlogen we naar Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. Daar zouden we de hoofdmachinist ontmoeten en vanaf Sofia zijn we naar Varna gevlogen, waar het schip aangemeerd lag.

De volgende morgen werden we opgehaald bij het hotel en zijn we naar het schip gegaan. We hebben vier dagen aangemeerd gelegen bij de werf in Varna. Het was constant druk op de Italeni, je staat vaak in de weg en het is vaak overal een rommeltje. Op het schip hebben we eerst wat rondgelopen: de kapitein ging gelijk naar de brug om alles te bekijken en ik ging met de stuurman controleren wat er gerepareerd moest worden aan dek en wat zeevast gezet moest worden. Diezelfde middag kregen we alle proviand voor de reis, wat met een kraan door een luik in de storeruimte gezet werd. Samen met de afduwer Ger en iemand van Royal IHC hebben we alles op z’n plek gezet. ’s Avonds ben ik met de kapitein het dorpje in gegaan en hebben daar een wedstrijd van het WK voetbal gekeken en zijn we nog uit eten geweest met mensen van Royal IHC. Daarna weer aan boord, om op tijd slapen. De volgende dag kwamen de onderdelen van Royal IHC aan boord en ook die moesten zeevast worden gezet. In de avond kwamen de laatste bemanningsleden voor de reis aan boord en we waren klaar om uit te varen. De volgende morgen was het zo ver. De loods kwam om 9 uur aan boord om het schip naar zee te leiden, hierna hadden we het schip voor ons zelf en ging alles heel relaxed. Ik heb de hele dag lekker rustig aan gedaan.

Om een beeld van de alledaagse gang van zaken op zee te schetsen: iedere dag sta je op 8 uur om daarna de wc’s, douches en vloeren schoon te maken. Daarna ga je waarschijnlijk verven en roest verwijderen. Afval verbranden is een leuke bezigheid als je weinig te doen hebt. En je bent altijd welkom op de brug, waar het erg gezellig is en waar je ook dingen kunt leren zoals een positie in de kaart zetten of hoe je de windkracht van de golven kan aflezen en nog meer trucjes. Ik heb ook geleerd hoe je het schip met hand kan besturen. Dat ziet er gemakkelijker uit dan het in werkelijkheid is, kan ik je vertellen. Ik ben ook gedoopt door Neptunus en zijn vrouw Amalia toen we de evenaar over gingen. Een oude zeevaarttraditie, waarbij je toestemming krijgt van Neptunus om de volgende keren “gratis” over te steken, dus zonder ontgroening, na het voltooien van enkele opdrachten. Ik heb daar ook een mooi certificaat voor gekregen.

We denken 8 augustus aan te komen in Durban. In de tussentijd blijven we het dek en de accommodaties opknappen. Ook zullen we nog gaan helpen in de machinekamer, onder meer met verven en door de hoofdmachinist helpen met het verversen van de olie, wisselen van filters en andere werkzaamheden. Op deze manier heb ik het schip wel goed leren kennen. Als we in Zuid-Afrika aankomen zal ik weer naar huis vliegen en zit deze leuke reis er op. Ik heb veel geleerd en gezien deze reis en ben dankbaar voor deze ervaring. Groeten, Marnix!