Meer Rotterdam-shuttles Zuid-Duitsland

Trein Maasvlakte Eric Bakker Ruhrtalbahn

De frequentie van de railshuttle tussen Rotterdam en München/Neurenberg wordt verhoogd van vier naar zes treinen per week. Het is een belangrijke verbinding binnen het Rail Incubator project van het Havenbedrijf https://www.portofrotterdam.com/en/Brochures/Rail-Incubator.pdf.. Railincubator zet samen met marktpartijen nieuwe shuttles op of verhoogt de frequentie van bestaande shuttles.

De shuttle op Zuid-Duitsland is twee jaar geleden opgezet door European Gateway Services (onderdeel van ECT) en TX Logistics, een van de grootste rail operators in Europa. De frequentie  is recentelijk naar vier gegaan. EGS/TX en Havenbedrijf Rotterdam/Rail Incubator werken nu aan een verhoging naar zes keer per week.

‘Wählen Sie den anderen Weg!’
Met deze slogan positioneren het Havenbedrijf Rotterdam, European Gateway Service en TX Logistics de dienst in Beieren. Recentelijk presenteerde het Havenbedrijf de dienst en het Rotterdamse spoorprogramma in het algemeen, op de BME/VDV intermodaal conferentie in Nürnberg.

Nils-Olaf Klabunde van TCU Transcontainer-Universal https://www.tcu.de/de/ koos reeds voor ‘de andere weg’. “Wij bij TCU zijn erg tevreden met de treindienst tussen Rotterdam en München en Neurenberg. Het is een extra service die we onze klanten in deze regio kunnen bieden. We krijgen een groeiend aantal informatieverzoeken van klanten die een treindienst via Rotterdam zoeken. Belangrijke beslisfactoren zijn de transittijden en kosten. Een verbinding over Rotterdam kan sneller en voordeliger zijn in vergelijking met transit via Duitse havens. Wij van TCU willen dat de dienst zo snel mogelijk dagelijks wordt!”