Lichte groei in 2015 voor de transportsector

Binnenhaven2

Met het grootste deel van het jaar achter de rug werkt Nederland toe naar een jaar van kleine economische groei. Volumes in het transport gaan 1,1% omhoog in 2014 volgens de cijfers van Panteia. Dat is zo’n 11 miljoen ton meer volume. De boycot van Rusland op agrarische goederen heeft nauwelijks invloed op het vervoerd volume van Nederland.

De economische situatie van Europa in 2015 is onzeker te noemen. Wereldwijd zijn economische voorspellingen sinds de vorige Korte Termijn Voorspeller (KTV) naar beneden bijgesteld. Ook het beeld van het sterke economische Duitsland is naar beneden bijgesteld. Hierdoor is er volgend jaar zowel in het binnenland als het buitenland slechts een lichte groei. Panteia voorspelt iets minder dan 2% meer vervoerd volume voor 2015. Dat is een stijging van 19 miljoen ton ten opzichte van 2014. Dit blijkt uit de 22e editie van de KTV voor het Nederlandse goederenvervoer, uitgebracht door onderzoeks- en adviesbureau Panteia.

Herstel in wegvervoer blijft langzaam
De markt voor transport over de weg stijgt licht en het eerste halfjaar lijkt positief te zijn afgesloten. Het derde kwartaal (inclusief de zomerperiode) was er meer wegvervoer activiteit te zien in de Transportindex, die wordt bijgehouden door Panteia en partners. Voor 2014 voorspelt Panteia voor het wegvervoer een stijging van 0,9% van het vervoersvolume. Wegvervoerondernemers zijn optimistischer over de toekomst dan in 2013. Tot en met september zijn er netto meer wegvervoerders bij gekomen dan dat er zijn weggevallen. In 2015 blijft het herstel voortzetten met 1,9% meer volume, oftewel een groei van 13 miljoen ton. Groei wordt voorzien in alle goederen hoofdgroepen. Panteia voorspelt groei onder de 1% voor de bouw volumes en van landbouw- en levensmiddelen producten. Rond de 2% groei wordt verwacht bij containers en eindproducten. De grootste groei over de weg in 2015 wordt verwacht bij de natte bulk lading voor de productgroepen energie en chemische goederen. Details rondom landen–vervoer worden verder besproken in het rapport.

Binnenvaart keert het tij
De verwachting is dat het volume in de binnenvaart in 2014 aantrekt met 1,1% ten opzichte van 2013, dat is een groei van 3,2 miljoen ton. De tankvaart blijft het zwaar houden. De overslag van tankgoederen gecombineerd van de havens van Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam is in het tweede kwartaal vergroot. In de droge bulk markt is er activiteit en werd er omzet gedraaid. De waterstanden zijn niet extreem, dus schepen kunnen beladen varen. De Transportindex die wordt bijgehouden door Panteia en partners geeft een groot aantal reizen weer. Congestie van terminals is en blijft een probleem voor containervaart. Het probleem is niet in een keer op te lossen. Met het uitbreiden van de tweede Maasvlakte in Rotterdam verwacht Panteia 2,5% groei in containers en eindproducten voor de binnenvaart in 2015. In Duitsland wordt al tijden een teruggang verwacht van de traditionele energie producten. Duitsland heeft ambitie om meer biobrandstoffen en andere groene energie te gebruiken. In 2015 verwachten wij dat de groei van volume licht afvlakt van de traditionele energieproducten. De totale groei voor de binnenvaart bedraagt 1,8%, 5 miljoen ton meer ten opzichte van 2014.

Spoorvervoer is klaar voor groei
De ontwikkeling van het volume goederenvervoer over spoor is sterk gekoppeld aan de havenoverslag. De overslag de grotere zeehavens groeide in het eerste halfjaar. Verder worden er weer nieuwe internationale spoorlijnen geopend in het derde en vierde kwartaal. Dit jaar wordt een groei van spoorvolume voorspeld van 2,5%, rond de 1 miljoen ton. De Betuweroute heeft voldoende internationale reserve capaciteit groei in 2014 op te vangen.

Op de langere termijn wordt gerekend op meer internationaal vervoer door stimulering van spoorvervoer. De spoormarkt heeft onzekerheden rond prioritering ten opzichte van personenvervoer en gebruikersvergoedingen. De capaciteit in Nederland zal ook in 2015 geen belemmering moeten zijn. Het goederenvervoer stijgt volgend jaar verder tot 2,8%, oftewel 1 miljoen ton. Het vervoer van chemische producten, containers en eindproducten stijgt ook in 2015, de groei van het kolenvervoer vlakt af.

Meer… Panteia