Jachthavens aan de vooravond van roerige tijden

De toekomst van jachthavens in Nederland staat onder druk. Het botenbezit neemt af. Mensen die wel een boot hebben zijn gemiddeld steeds ouder en stoppen naar verwachting binnen nu en 10 jaar met varen. Voor jachthavens die inspelen op nieuwe trends is er zeker toekomstperspectief, zo blijkt uit het trendrapport Jachthavens dat de Rabobank vandaag publiceert. Jachthavens moeten dingen anders doen en andere dingen doen. Ondernemers moeten heldere keuzes maken voor een specifieke doelgroep en inspelen op de behoefte aan flexibiliteit bij de watersportliefhebbers van de toekomst.

Flexibiliteit
De nieuwe generatie watersportliefhebbers zal minder snel een boot kopen. Dit sluit aan bij de algehele trend dat mensen minder waarde hechten aan bezit en ‘gebruikmaken van’ voldoende is. Jachthavens kunnen daarop inspelen door meer variatie aan te brengen in hun aanbod. Van uitsluitend ligplaatsenverhuur op basis van een jaarabonnement naar korte ligplaatsabonnementen. Het aanbieden van botenverhuur of bijvoorbeeld zeil- en sloepabonnementen. Of een full-service abonnement waarin ligplaats, onderhoud, winterstalling en verzekering zijn inbegrepen.

Onderscheidend
Jachthavens kunnen zich onderscheiden door nadrukkelijk te kiezen voor een doelgroep. “Met alleen meer van hetzelfde voor iedereen gaat de jachthaven het niet redden in de toekomst. De ondernemer van de toekomst moet een heldere keuze maken voor een doelgroep en inspelen op de behoefte van die klanten” aldus Annemarie Kuijer, sectormanager horeca en recreatie bij de Rabobank. “Kies je voor het topsegment, dan kun je je profileren met veel luxe, comfort en service door het bieden van topniveau horeca, luxe overnachtingsmogelijkheden en exclusiviteit in full-service abonnementen. Kies je voor gezinnen, dan zijn kindvriendelijke (speel)faciliteiten, eigen animatieteams en gezinsvriendelijke overnachtingsmogelijkheden nodig.”

Samenwerken
Voor ondernemers met jachthavens is ook nog veel te winnen door nieuwe samenwerkingen aan te gaan. “Jachthavens zouden in samenwerking met elkaar Nederland beter neer kunnen zetten als het ideale land voor een watervakantie. Ons land heeft meer dan 10.000 kilometer vaarroutes, ruim duizend havens en de belangstelling uit het buitenland groeit nog elk jaar”, licht Kuijer toe. Maar ook samenwerking over de grenzen van de eigen branche heen biedt toekomstperspectief. Een jachthaven kan in samenwerking met bijvoorbeeld nabijgelegen horeca, een vakantiepark of dagrecreatie meer toegevoegde waarde bieden; samen zijn ze in staat om een unieke belevenis te bieden aan de watersportliefhebber.

Feiten en cijfers
– Het aantal boten is gedaald naar 520.000; 200.000 in het water en 320.00 op de wal.
– Van de 200.000 vaartuigen in het water, ligt ca. 80% in jachthavens en ca. 20% in sloten.
– Van de 320.00 vaartuigen op de wal worden een kleine 200.000 nog actief gebruikt.
– Momenteel staan er tussen de 30.000 – 32.000 boten te koop in Nederland.
– Van de botenbezitters is ruim 50% ouder dan 60 jaar.
– Verschuiving van bezit van grote kajuitboten naar de veel kleinere sloepen.
– Jaarlijks wordt ca. 600.000 keer een boot gehuurd.
– Nederland telt ruim 1000 jachthavens met meer dan 20 ligplaatsen.
– Circa 500 havens commercieel geëxploiteerd, 450 verenigingshavens en 82 overheidshavens.
– Het aantal ligplaatsen voor pleziervaartuigen in jachthavens is toegenomen tot 174.000.
– De bezettingsgraad is bij veel jachthavens gedaald onder de kritische grens van 90%.

Meer… Rabobank