De Marine, business case of beauty case?

Is er een zakelijke kostenbate-analyse te maken die het (voort-)bestaan van een zeemacht rechtvaardigt? Of is de Nederlandse marine vooral een beauty case die zorgt voor leuk plaatje in de internationale politiek en bij handelsmissies? De alumnivereniging van het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIMAV) en de onafhankelijke stichting Pugno Pro Patria in Mare (P3M) willen een impuls geven aan het publieke debat over nut en noodzaak van de Koninklijke Marine. Samen organiseren zij op donderdag 4 september de 5e Johan de Witt Lezing.

“Het ontbreekt niet aan inspanningen om de operationele inzet van de Koninklijke Marine onder aandacht te brengen van de media en het grote publiek. Tijdens publieksevenementen is de belangstelling groot. De waardering voor de mannen en vrouwen in blauwe pakken wordt meestal niet onder stoelen of banken gestoken. Maar dat soort betrokkenheid geldt ook voor voetballers en artiesten. Wat de waarde en betekenis van de marine voor de Nederlandse economie zijn, lijkt weinig burgers echt bezig te houden. Vrede en veiligheid zijn voor de meeste mensen een ver-van-hun-bed-show. Maar ‘freedom is not for free! Daarnaast is het een bloedserieuze ‘show’ die bovendien regelmatig slachtoffers eist. De vraag is hoe we als samenleving om willen gaan met onze verantwoordelijkheden.”, aldus KIMAV-voorzitter Rob van Doorn, tevens bestuurslid van P3M.

Dat waren de Russen
P3M is op 1 juli 2013 opgericht met als doel het maatschappelijk begrip, kennis over en draagvlak voor de Marine te vergroten. Een onafhankelijk debat is hard nodig, vinden sympathisanten, omdat de Nederlandse zeemacht barst van het werk maar al jaren moet woekeren met steeds minder mensen en middelen. Van Doorn: “Het is meer dan pijnlijk wanneer schamper wordt gedaan over het niet kunnen escorteren

van Russische oorlogsbodems die onze territoriale wateren doorkruisen. Het bevestigt dat men over het algemeen werkelijk geen flauw idee heeft van de grote en ingrijpende ontwikkelingen die zich de afgelopen jaren op maritiem militair gebied hebben voorgedaan.”

Van old boys network naar social network
P3M wil op een open en respectvolle manier het publieke debat stimuleren en breder trekken. Kritische analyses en tegengeluiden zijn in dit debat nadrukkelijk welkom, omdat juist die zorgen voor verdieping. Veel belanghebbenden hebben nu nog niet eens in de gaten hoezeer zij belanghebbend zijn. Ook zij hebben het recht invloed uit te oefenen op de beeldvorming en politieke besluitvormig. Van Doorn: “Wie gelooft in democratie, gelooft ook in actieve participatie van betrokken burgers. Zeker in discussies over zaken die ons allen aangaan.” P3M probeert via de bestaande achterban van de Koninklijke Marine – waaronder uitgestroomde officieren die vaak al jaren elders actief zijn – juist ook ‘buitenstaanders’ te bereiken. “Het is niet meer dan logisch om een discussie te beginnen met je vrienden en bekenden. Maar het gaat ons niet om invloed uitoefenen via een ‘old boys network’. Wij proberen juist een groter sociaal netwerk te activeren.”

Receptie aan boord nieuw marineschip
De 5e Johan de Witt Lezing vindt plaats op 4 september in Rotterdam, vlak voor de officiële opening van de Wereldhavendagen later die dag. Locatie is de Lloydzaal in het futuristisch ogende STC-gebouw aan de Lloydstraat. Die zaal biedt als een soort balkon uitzicht over de Maas. Deelnemers aan het symposium, dat om 2 uur ’s middags begint, mogen aan het einde van de middag deelnemen aan de receptie aan boord van het spiksplinternieuwe Joint Support Ship Karel Doorman. Meer informatie over de sprekers en het thema is te vinden op www.p3m.info en www.kimav.nl.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →