Amazonehaven toegankelijk voor allergrootste containerschepen

Amazonehaven met Marco 2

Per 1 april 2014 is de Amazonehaven op de Maasvlakte optimaal toegankelijk voor de allergrootste containerschepen van 18.000+ TEU. Het 2400 meter lange havenbekken aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal is met 55 meter verbreed van 255 meter naar 310 meter. De CMA CGM Marco Polo is het eerste grote containerschip (ruim 16.000 TEU) dat 7 april, het vernieuwde havenbekken in voer. Met de verbreding biedt de Amazonehaven dezelfde nautische toegankelijkheid voor de allergrootste containerschepen als de andere havenbekkens op Maasvlakte 1 en 2.  

24/7 toegankelijk voor 18.000+ TEU schepen
Door het verbreden van de Amazonehaven en een fors investeringsprogramma in equipement (waaronder de allergrootste kadekranen en hybride Automatisch Gestuurde Voertuigen) biedt ECT haar klanten op de Delta Terminal nog meer state of the art faciliteiten voor het snel en efficiënt afhandelen van de allergrootste containerschepen. Tot voor kort golden voor deze schepen aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal enkele nautische beperkingen. Dankzij de verbreding van het havenbekken zijn deze beperkingen nu grotendeels opgeheven.

Verbreding
De verbreding van de Amazonehaven was een complexe operatie die reeds in 2010 begon met de verhuizing van de ligplaatsen van overbuurman EMO naar de Mississippihaven. Daarna werden over een lengte van 2400 meter nieuwe kademuren aangelegd en oude kades gesloopt terwijl de overslag gewoon doorging. Dankzij de verhuizing en verbreding beschikken containerschepen over extra manoeuvreerruimte van meer dan 100 meter.

Met de werkzaamheden is een investering van € 200 miljoen gemoeid.