ESS&SA pioniert in de Maritieme Beveiliging Industrie

24 februari 2014. ESS&SA heeft als eerste Nederlands privaat maritiem beveiligingsbedrijf het ISO/PAS 28007 certificaat behaald, verstrekt door de internationale certificeerinstantie, LRQA. Wereldwijd zijn slechts een handvol ondernemingen in het bezit van dit certificaat. Met het behalen van deze certificatie verzekert ESS&SA de klanten van een hoge kwaliteit maritieme beveiliging en van een actieve bijdrage aan het zetten van een uniforme en kwalitatief hoge standaard voor de maritieme beveiligingsindustrie.

In de relatief jonge branche van private maritieme beveiliging op koopvaardijschepen is volgens ESS&SA internationaal lange tijd sprake geweest van versnipperde regulering. Om daar een einde aan te maken werkte ESS&SA twee jaar lang mee aan de ontwikkeling van de nieuwe ISO/PAS 28007 standaard. Dat is een systeem voor kwaliteits- en risicomanagement, speciaal gericht op privaat maritieme beveiligingsbedrijven (PMSCs).

Sinds februari 2014 is ESS&SA het eerste Nederlandse bedrijf met deze certificatie. Op basis van dit certificaat kan het bedrijf alle reders die door gebieden met een hoog risico varen verzekeren van een topkwaliteit aan beveiliging die alle aanverwante risico’s ondervangt. Het betreft een belangrijke ontwikkeling voor de private beveiligingsindustrie, want op dit moment garandeert alleen het ISO/PAS 28007 – proces een waterdicht systeem voor gecontroleerde en kwalitatief sterke beveiliging van koopvaardijschepen.

Met name voor Nederland is deze ISO/PAS 28007 standaard belangrijk. Als enige vlaggenstaat binnen de Europese Unie heeft Nederland nog geen wetgeving inzake het toestaan of reguleren van private maritieme beveiliging. Nieuwe wetgeving is in de maak, maar zal pas op zijn vroegst in 2015 in werking treden. Volgens belanghebbenden, onder andere de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, is in afwachting van nieuwe wetgeving een tussenoplossing noodzakelijk. Want veel zeevarenden onder Nederlandse vlag varen op dit moment onbeschermd langs de Somalische kust. De ISO/PAS 28007 standaard is bij uitstek te gebruiken als tussenoplossing omdat het hele systeem zorgt voor een gecontroleerde aanpak en uitvoering van maritieme beveiliging.

“Wij zijn verheugd dat wij als Nederlands bedrijf, nog tijdens het in Nederland lopende proces omtrent de ontwikkeling van een juridisch kader voor private maritieme beveiliging, ons alvast kunnen aansluiten bij de internationale top. Middels deze certificering bewijst ESS&SA een toonaangevend bedrijf te zijn. Opererend in een voormalig grijs gebied heeft ESS&SA zich altijd proactief ingezet om te voldoen aan de hoogste internationale standaarden en de ontwikkeling van belangrijke wet- en regelgeving te stimuleren. Wij steunen de huidige Nederlandse ontwikkeling van een wetgeving betreffende maritieme private beveiliging en hopen hierin, met deze certificering op zak, een voorbeeld voor de industrie en raadgever te kunnen zijn voor alle betrokken partijen.”, aldus de heer Djavan Romney (CEO).

Het enige element dat nog toegevoegd dient te worden, is een rapportageproces aan de Nederlandse overheid (bijvoorbeeld aan het ministerie van Veiligheid en Justitie mocht er een incident met piraten plaatsvinden aan boord). Een dergelijke rapportage maakt het systeem sluitend voor de Nederlands gevlagde schepen. ESS&SA probeert samen met reders die onder Nederlandse vlag varen de Nederlandse overheid te overtuigen dat een tussenoplossing binnen handbereik ligt. En dat ESS&SA als ISO/PAS 28007 geaccrediteerd bedrijf de zeevarenden op de Nederlandse schepen optimaal kan beschermen in de gevaarlijke wateren rondom Somalië.

Meer… ESS&SA

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →