Maritieme innovaties vragen om actieve overheid

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders riep voorzitter Tineke Netelenbos op om van 2014 een jaar te maken, waarin de opgaande lijn voor de reders, na 6 jaar crisis, wordt gerealiseerd.

Nationale Code voor werkschepen in de offshore
Een belangrijke groeisector op zee zijn de wind- en offshore activiteiten. Wil Nederland daarvan profiteren, dan vraagt dat om een slagvaardig overheidsbeleid, zodat wetgeving de groei stimuleert en niet blokkeert. Netelenbos riep op om, net als in Noorwegen en Duitsland, een Nationale Code voor de regulering van werkschepen met spoed te introduceren, waardoor het vestigingsklimaat voor deze tak van de maritieme industrie aantrekkelijker wordt. (voorbeeld: nu valt iedereen die op een werkschip zit onder de regelgeving voor zeevarenden, ook al zijn het bijvoorbeeld mecaniciens)

Level Playing Field
De zeevaart is de sector die wereldwijd het meest footlose is van alle industriële activiteiten en landen concurreren hevig met elkaar. Daarom moet Nederland niet uit de internationale pas lopen. Geen koppen op internationale regelgeving, maar ook geen inspectiebeleid dat volstrekt geen rekening houdt met de internationale prioriteiten of gebaseerd is op eigen nationale prioriteiten. Dit verstoort het vestigingsklimaat in hoge mate. De minister van IenM meldde al op de ledenvergadering van de KVNR in november dat ze het met de reders eens is. Het jaar 2014 moet het jaar worden, waarin spijkers met koppen worden geslagen.

Piraterij
Nu Frankrijk ook private armed guards toestaat op haar schepen is Nederland het enige land in Europa dat dit nog niet toestaat. Zelfs het toegezegde wetsontwerp dat de inzet van gewapende private beveiligers mogelijk moet maken is nog niet verschenen. In het belang van een gezonde concurrentieverhouding is het dringend noodzakelijk dat er een interim-regeling komt.

Zwavel
Vanaf 1 januari 2015 mogen schepen die varen in de SECA-gebieden (Noordzee, Oostzee, Engels Kanaal) niet meer zwavel uitstoten dan 0,1 % (nu: 1,0%) Dit is nog 1 jaar te gaan. De noodzakelijke investeringen in scrubbertechnologie of in het retrofitten van schepen naar LNG kunnen door veel reders niet worden gerealiseerd, omdat banken geen leningen verstrekken. Dan rest veel reders geen keus dan over te schakelen naar de hele dure laagzwavelige brandstof. Netelenbos deed een dringend beroep op de overheid om de in oprichting zijn de Nederlandse Investeringsinstelling (NII) II de benodigde leningen te laten verstrekken. De reders vragen geen subsidie, zij vragen leningen, die naar verwachting binnen enkele jaren kunnen worden terugverdiend.

Leerstoel rederijkunde
De redersvereniging ondersteunt actief de innovaties bij haar leden, via het nieuw leven inblazen van de Leerstoel Rederijkunde. Op de nieuwjaarsbijeenkomst ondertekenden de heer Rikken namens de Stichting Leerstoel Rederijkunde en professor Baller namens de TU Delft (TUD) daarvoor een samenwerkingsovereenkomst. Het doel van dit aparte onderwijsprogramma is de TU-studenten intensiever kennis te laten maken met de rederijwereld en om de instroom van academisch geschoolde werknemers op de rederijkantoren te vergroten. De overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van vijf jaar. De KVNR zal via de stichting Leerstoel Rederijkunde de opleiding financieren.

Meer… KVNR

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2017 >>
MTWTFSS
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

17 september Vlaamse Havendag in Gent

De Gentse haven komt naar je toe! Onder dat motto kun je op de Vlaamse Havendag zelf ontdekken hoe de haven van Gent het vervoer van 51 miljoen ton goederen en grondstoffen per jaar in goede banen leidt. Bezoek op zondag 17 september 2017 de haven van Gent en maak kennis met alle transportmiddelen die […]

read more >

Offshore WIND Conferencie 9 en 10 oktober RAI

OWC 2017 richt zich op de kansen in de offshore windsector voor de komende 10 jaar en verder daarna. Wat zullen de komende tenders de supply chain op korte en lange termijn bieden? Wat zijn de trends en kansen na 2023? Ook andere onderwerpen worden besproken, zoals kostenreductie, innovaties, subsidie en samenwerking met de olie- […]

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference 2017

Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) is Europe’s leading offshore energy event. It is unique in bringing together the oil & gas, offshore wind and marine energy industry. With the industry in transition OEEC offers offshore energy professionals the ideal meeting place to network, discuss and learn about the future of energy.

read more >