Maritieme innovaties vragen om actieve overheid

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders riep voorzitter Tineke Netelenbos op om van 2014 een jaar te maken, waarin de opgaande lijn voor de reders, na 6 jaar crisis, wordt gerealiseerd.

Nationale Code voor werkschepen in de offshore
Een belangrijke groeisector op zee zijn de wind- en offshore activiteiten. Wil Nederland daarvan profiteren, dan vraagt dat om een slagvaardig overheidsbeleid, zodat wetgeving de groei stimuleert en niet blokkeert. Netelenbos riep op om, net als in Noorwegen en Duitsland, een Nationale Code voor de regulering van werkschepen met spoed te introduceren, waardoor het vestigingsklimaat voor deze tak van de maritieme industrie aantrekkelijker wordt. (voorbeeld: nu valt iedereen die op een werkschip zit onder de regelgeving voor zeevarenden, ook al zijn het bijvoorbeeld mecaniciens)

Level Playing Field
De zeevaart is de sector die wereldwijd het meest footlose is van alle industriële activiteiten en landen concurreren hevig met elkaar. Daarom moet Nederland niet uit de internationale pas lopen. Geen koppen op internationale regelgeving, maar ook geen inspectiebeleid dat volstrekt geen rekening houdt met de internationale prioriteiten of gebaseerd is op eigen nationale prioriteiten. Dit verstoort het vestigingsklimaat in hoge mate. De minister van IenM meldde al op de ledenvergadering van de KVNR in november dat ze het met de reders eens is. Het jaar 2014 moet het jaar worden, waarin spijkers met koppen worden geslagen.

Piraterij
Nu Frankrijk ook private armed guards toestaat op haar schepen is Nederland het enige land in Europa dat dit nog niet toestaat. Zelfs het toegezegde wetsontwerp dat de inzet van gewapende private beveiligers mogelijk moet maken is nog niet verschenen. In het belang van een gezonde concurrentieverhouding is het dringend noodzakelijk dat er een interim-regeling komt.

Zwavel
Vanaf 1 januari 2015 mogen schepen die varen in de SECA-gebieden (Noordzee, Oostzee, Engels Kanaal) niet meer zwavel uitstoten dan 0,1 % (nu: 1,0%) Dit is nog 1 jaar te gaan. De noodzakelijke investeringen in scrubbertechnologie of in het retrofitten van schepen naar LNG kunnen door veel reders niet worden gerealiseerd, omdat banken geen leningen verstrekken. Dan rest veel reders geen keus dan over te schakelen naar de hele dure laagzwavelige brandstof. Netelenbos deed een dringend beroep op de overheid om de in oprichting zijn de Nederlandse Investeringsinstelling (NII) II de benodigde leningen te laten verstrekken. De reders vragen geen subsidie, zij vragen leningen, die naar verwachting binnen enkele jaren kunnen worden terugverdiend.

Leerstoel rederijkunde
De redersvereniging ondersteunt actief de innovaties bij haar leden, via het nieuw leven inblazen van de Leerstoel Rederijkunde. Op de nieuwjaarsbijeenkomst ondertekenden de heer Rikken namens de Stichting Leerstoel Rederijkunde en professor Baller namens de TU Delft (TUD) daarvoor een samenwerkingsovereenkomst. Het doel van dit aparte onderwijsprogramma is de TU-studenten intensiever kennis te laten maken met de rederijwereld en om de instroom van academisch geschoolde werknemers op de rederijkantoren te vergroten. De overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van vijf jaar. De KVNR zal via de stichting Leerstoel Rederijkunde de opleiding financieren.

Meer… KVNR

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →