Gemoderniseerde Verkeerscentrale Hoek van Holland in gebruik

Als VTS-operator Harry van Torenburg werkt hij werkt in sector Maasmond kijkt hij uit over zijn werkgebied

Dinsdagmorgen 11 december heeft het Havenbedrijf de vernieuwde Verkeerscentrale Hoek van Holland in gebruik genomen. Omstreeks 10.45 uur waren alle VTS-sectoren en de wachtchef verhuisd vanuit de tijdelijke huisvesting naar de nieuwe centrale aan de Koningin Emmaboulevard 9. In het voorjaar wordt de nieuwe Verkeerscentrale Hoek officieel geopend.

Verkeerscentrale Hoek is ontwikkeld naar het voorbeeld van de Verkeerscentrale Rotterdam die in 2010 werd opgeleverd. De grote uitdaging was om binnen de contouren van het vorige gebouw te blijven. Dat is gelukt op – bewust – de liftkoker en de entree na. Die geven het gebouw de nodige uitstraling. Architect was deze keer Tebodin.

In de nieuwe VC zit iedereen – wachtchef, VTS operator, loods – op dezelfde werkplek. In het oude gebouw werkten de operators nog in de schemer. De ruimte dateerde uit de tijd dat de kwaliteit van de radarbeelden dermate was dat je het best in het donker kon werken. Met de state-of-the-art beeldschermen van het Havenbedrijf is dat al lang niet meer het geval. De nieuwe werkruimte profiteert optimaal van het uitzicht. Zo kijkt de verkeersbegeleider van sector Maasmond daadwerkelijk op de entree van de haven.

De scheepvaartbegeleiding in het havengebied wordt verzorgd door zo’n 100 verkeersbegeleiders. Vanuit de Verkeerscentrale Rotterdam in de Botlek en de Verkeerscentrale in Hoek van Holland zorgen zij voor een veilige, snelle en verantwoorde begeleiding door het havengebied. Het havengebied van Rotterdam bestrijkt een gebied van 100 kilometer. Jaarlijks arriveren zo’n 34.000 zeeschepen en 130.000 binnenvaartschepen. Gezamenlijk zorgen ze voor bijna één miljoen scheepvaartbewegingen. Het Havenbedrijf is verantwoordelijk voor de vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer.

Bundeling van de verkeersbegeleiding in de twee verkeerscentrales Stad en Botlek leidt tot meer efficiency. Na de modernisering van de Verkeerscentrale Hoek van Holland kan het Havenbedrijf de verwachte toename van het scheepvaartverkeer met de huidige hoge graad van veiligheid blijven afhandelen.

Meer… Port of Rotterdam