KNRM en Damen Shipyards bouwen een nieuwe generatie reddingboten (video)

De KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) is vermaard om haar uitstekende ‘Search & Rescue’-werk op zee. De KNRM opereert in een van de drukste wateren ter wereld, de Noordzee. Iedere dag varen hier meer dan duizend schepen rond. Om haar reddingwerk te kunnen verrichten in dit gebied, heeft de KNRM langs de hele kust 44 reddingstations, die allemaal beschikken over snelle, zelfrichtende ‘all-weather’-schepen, waarmee dit een van de modernste en best uitgeruste reddingvloten ter wereld is. En nu wordt deze prachtige vloot uitgebreid met de NH 1816-klasse.

De responstijd en de prestatie (gemiddelde tijd die nodig is om de reddinglocatie te bereiken) van de KNRM behoren tot de beste ter wereld vergeleken met andere SAR-organisaties, en dat tegen relatief lage kosten. Er zijn natuurlijk altijd nog verbeteringen mogelijk en het is dan ook met gepaste trots dat de KNRM de nieuwe generatie all-weatherboten aankondigt: de NH 1816-klasse.

Innovaties
In samenwerking met een aantal Nederlandse topbedrijven en -instituten op water- en scheepsbouwkundig gebied (TU Delft, TNO, MARIN, Damen Shipyards en scheepsadviesbureau De Vries Lentsch) heeft de KNRM het concept ontworpen van een geavanceerde ‘search & rescue-boot met OSC’ (On-scene Coordination). Door innovaties in onder andere rompontwerp, ergonomische eigenschappen, communicatie- en navigatiesystemen, betekent de NH 1816-klasse echt een stap voorwaarts ten opzichte van conventionele reddingboten. De snelheid, actieradius, zeewaardigheid en veiligheid zijn bij dit ontwerp fundamenteel verbeterd, evenals het comfort voor de bemanning en het onderhoudsgemak.

Verticale versnellingen -45%
De NH 1816-reddingboot (vernoemd naar sponsor De Noordhollandsche 1816) is een zelfrichtend, snel en zeewaardig enkelrompsschip, met een samengestelde stuurhut en een speciaal ontworpen bijlboeg, die door de golven snijdt. Hierdoor nemen de verticale versnellingen met 45% af en kan het schip topsnelheden van meer dan 30 knopen halen. Dit verhoogt de zeewaardigheid enorm. De bijlboeg is ontworpen door prof. Lex Keuning van de TU Delft, in samenwerking met Damen Shipyards Group. Deze gepatenteerde boeg wordt momenteel vooral gebruikt bij Fast Crew Suppliers, High Speed Support Vessels (HSSV), Offshore Patrol Vessels (OPV) and Fast Yacht Support schepen van Damen.


Een andere innovatie van de NH 1816 zijn de intrekbare vinnen achteraan de romp. Bij zwaar weer kunnen deze worden neergelaten voor extra stabiliteit, en bij rustiger vaarwater weer ingetrokken voor een hogere wendbaarheid. In de stuurhut is dankzij hypermoderne elektronica real-time gegevensuitwisseling mogelijk voor de communicatie tussen het schip en de wal (een eerdere versie van het systeem is al goedgekeurd door het Britse RNLI). De arbeidsomstandigheden voor de bemanning zijn aanzienlijk verbeterd doordat de boot niet alleen minder hard op het water ‘klapt’, maar ook door andere ergonomische maatregelen, zoals speciale stoelen, airco, beter zicht en minder trilling en lawaai.

Het is een ruim schip, waardoor er niet alleen aan dek meer ruimte is (er is plaats voor 125 mensen), maar ook in de machinekamer. Hierdoor kan de bemanning beter bij de machines, zodat het onderhoud gemakkelijker en sneller wordt.

Export
Eind 2012 begint Damen met de bouw van het eerste schip uit de NH 1816-klasse. De bedoeling is dat dit in het derde kwartaal van 2013 gereed is. Vervolgens zal het schip op zee worden getest, waarna de KNRM de reddingboten uit de NH 1816-klasse ook aan andere SAR’s en kustwachtorganisaties zal aanbieden. Alle schepen uit de NH 1816-klasse zullen worden gebouwd door Damen Shipyards en haar partners.

Meer… KNRM & DAMEN