Veka-Group ontwikkelt LNG tankers

Veka-Group ontwikkelt drie nieuwe LNG tankers die ook als bunkerschip dienst kunnen doen. Twee tankers zijn bestemd voor short sea en/of kustvaart. De derde tanker, de LNG binnenvaart bunkertanker, is een wereldprimeur. De tanker vaart vrijwel volledig op de ‘boil off’ van de lading en is 100% emissievrij. Veka-Group bewijst hiermee, na de introductie van de eerste bi-fuel tanker ter wereld, de ‘Pioneer Knutsen’, opnieuw haar innovatieve kracht.

Met de ‘Pioneer Knutsen’ was Bijlsma Shipyard, onderdeel van de Veka-Group, haar tijd ver vooruit. ‘Het was de eerste bi-fuel LNG-tanker ooit gebouwd’, vertelt directeur Arend Bijlsma. ‘Wij hebben speciaal voor dat project nieuwe technieken ontwikkeld voor de opslag van LNG en voor het gebruik van LNG voor de voortstuwing. De combinatie van die twee technieken maakte het mogelijk dat de tanker voor een belangrijk deel kon varen op de ‘boil off’, het gas dat vrijkomt bij het op temperatuur houden van de lading. Is er onvoldoende ‘boil off’ beschikbaar dan schakelt de motor over naar diesel. Vandaar de naam bi-fuel.’ Vanwege de in de ‘Pioneer Knutsen’ toegepaste innovaties heeft de Europese Commissie het ontwerp beloond met de ‘Clean Marine Award’.

Gebruik ‘boil off’ schoon en kostenefficiënt
‘LNG is aardgas dat vloeibaar is gemaakt door het te drogen, reinigen en koelen tot -164 ºC’, legt Bijlsma uit. ‘Het LNG blijft vloeibaar in de speciale thermisch geïsoleerde opslagtanks. Tijdens het transport komt een heel klein deel van de lading vrij als gas. Totdat wij een manier vonden om dat gas naar de motor te leiden en zo als brandstof te gebruiken, werd het simpelweg afgefakkeld. Het gas toepassen als brandstof spaart zowel het milieu als kosten.’

‘Het gebruik van LNG in de kust- en binnenvaart zal snel toenemen’, verwacht Bijlsma. ‘Op LNG varen levert ten opzichte van gasolie nu al een besparing op van rond de 25 procent. De prijs van gasolie zal volgens deskundigen binnen niet al te lange termijn richting de € 1.000 per ton gaan terwijl de prijs voor LNG niet of nauwelijks zal stijgen. Het wordt dus financieel steeds aantrekkelijker om over te stappen op LNG. Daarbij komt dat in steeds meer gebieden de regels strenger worden. In bijvoorbeeld de Oostzee en de Botnische golf mocht je tot enkele jaren geleden varen met hoogzwavelige zware olie. Nu is daar alleen nog laagzwavelige olie toegestaan. Op termijn worden wereldwijd de milieueisen steeds verder aangescherpt. De verwachting is dat je dan terug moet naar gasolie of een scrubber moet installeren voor het verwijderen van zwavel en hydraten uit de uitlaatgassen. Wil je echt schoon en kostenefficiënt varen, dan kom je uit op LNG.’

Kleine tankschepen veroveren de markt
Naarmate meer schepen gebruikmaken van LNG zal meer behoefte ontstaan aan LNG bunkerstations en aan tankers die deze stations bevoorraden. ‘Er zijn op dit moment nog geen kleine LNG tankers die LNG vanuit grote terminals naar kleinere terminals of direct aan schepen kunnen leveren’, weet Bijlsma. ‘Afgelopen jaar is voor het eerst een LNG schip in Rotterdam afgemeerd. Het zal zeker niet bij dit ene schip blijven. Op korte termijn zal behoefte ontstaan aan kleine tankschepen. Wij willen in die ontwikkeling graag voorop lopen en hebben daarom de LNG short sea tanker en de LNG – Oil Combi tanker ontwikkeld.’

Beide schepen zijn uitgerust met een dual fuel motor. ‘Ze varen voor 25 procent op de ‘boil off’ en gebruiken verder de eigen LNG lading’, legt Bijlsma uit. ‘Omdat nu is gekozen voor een motor die ook op diesel kan draaien, wordt gebruik gemaakt van 1 procent dieselinspuiting. De tankers zijn nagenoeg emissievrij. Kiest de klant voor een gasmotor dan kunnen ze 100 procent emissievrij varen.’

Binnenvaart bunkertanker vaart op ‘boil off’
Dat is nu al het geval met de LNG binnenvaart bunkertanker. ‘De 100 procent gasmotor verbrandt de ‘boil off’ voor de volle 100 procent’, stelt Veka projectmanager Robin Sijbrands. ‘Voordeel van deze motoren is dat ze wat betreft rendement hoger scoren dan de dual fuel motoren. Daarom is het ook nauwelijks nodig om de LNG lading aan te spreken voor brandstof.’ Deze tanker is zo vernieuwend dat het ontwerp ter goedkeuring is voorgelegd aan de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in Straatsburg en de maritieme veiligheidscommissie (ADN) van de UNECE (Economische Raad voor Europa van de Verenigde Naties) in Genève. ‘De resultaten van de uitgevoerde risicoanalyses zijn bijzonder positief. Het casco ligt al klaar. Zodra de plannen goedgekeurd zijn, gaan wij direct aan het werk.’ Naar verwachting komt de LNG binnenvaart bunkertanker najaar 2013 in de vaart.

LNG binnenvaart containerschip
Rond dezelfde periode wordt ook een LNG binnenvaart containerschip opgeleverd. ‘Dit schip, uitgerust met honderd procent gasmotoren, wordt ingezet op het traject Rotterdam – Duisburg’, vertelt Sijbrands. ‘Het wordt voorzien van twee LNG-tanks met ieder een inhoud van 40 kubieke meter.’ Ook dit schip is, net als de LNG binnenvaart bunkertanker, een wereldprimeur. ‘Wij hebben een systeem ontwikkeld waardoor het schip in de haven het boordnet op batterijen kan laten lopen. Dan ontstaat een situatie dat er nul procent vervuiling is en dat is werkelijk uniek. Het schip kan op extra accusets volledig elektrisch varen.’ In de praktijk blijkt dat de gasmotoren aanmerkelijk minder onderhoud vergen dan dieselmotoren. ‘Je kunt veel langer doorvaren voordat revisie nodig is.’

Sijbrands verwacht dat dit concept snel zal aanslaan in de markt. ‘Zeker voor langere trajecten is zo’n schip interessant. Wij houden er rekening mee dat dit, net als de LNG binnenvaart bunkertanker, een nieuw succesproduct wordt voor Veka-Group.’

Short sea LNG tanker
Lengte over alles 99,00 meter
Breedte 15,40 meter
Holte 9,60 meter
Diepgang 5,30 meter
Tonnage 3.600 ton

Ladingtanks twee LNG (-164 ºC) 2 x 2.000 m3
Gasolie 50 m3
Hoofdmotor Dual fuel 1.400 kW

LNG – Oil Combi tanker
Lengte over alles 99,00 meter
Breedte 15,40 meter
Holte 9,60 meter
Diepgang 4,30 meter
Tonnage 2.500 ton

Ladingtanks een LNG (-164 ºC) 1 x 2.000 m3
4 HFO, 2 MDO, 2 MGO: gezamenlijke capaciteit circa 2.960 m3
Gasolie 50 m3
Hoofdmotor Dual fuel 1.400 kW

LNG binnenvaart bunkertanker
Lengte over alles 86,00 meter
Breedte 11,45 meter
Diepgang 3,60 meter
Tonnage 2.050 ton

Ladingtanks vier LNG (-164 ºC) 4 x 200 m3
Hoofdmotor gasmotor 1.000 kW

LNG containerschip
Lengte over alles 135,00 meter
Breedte over alles 11,45 meter
Diepgang 3,50 meter
Tonnage 4.000 ton

Containerlaadvermogen 268 TEU
Generatoren gasmotor 2.400 kW totaal vermogen