Nederlandse uitvinding voorkomt breken van kunststof sleepkabels van sleepboten door wrijving

De Rotterdamse scheepvaartonderneming Rotortug en scheepsontwerper ASD Ship Design uit Alblasserdam hebben een revolutionaire oplossing bedacht om het breken van sleepkabels aan boord van sleepboten door wrijving te voorkomen.

De uitvinding van Ton Kooren (Rotortug) en ir. Arie Aalbers (ASD Ship Design), de zogeheten azimuth friction free towing point, is vandaag gepresenteerd tijdens het 22ste congres van de internationale sleepvaart‐ en bergingindustrie ITS in Barcelona.

Aan boord van sleepboten worden sleepkabels van de sleeplieren naar het te slepen object gevoerd door vaste gepolijste sleepogen. Bij nieuwe sleeptechnieken worden sleepkabels automatisch door sleeplieren gevierd of ingehaald met een ingestelde maximale trekkracht om breken te voorkomen. Door te veel wrijving kunnen sleepkabels eenvoudig breken met mogelijk grote gevolgen voor veiligheid.

Snel in‐ en uitgaande sleepdraadbewegingen bij deze sleeplieren veroorzaken hoge temperaturen in vooral de kern van kunststof sleepkabels die door de vaste gepolijste sleeppunten lopen. Dit probleem is nog eens groter bij hoge buitenluchttemperaturen. De wrijving en de hoge gevolgtemperatuur leiden tot veel slijtage en uiteindelijk kabelbreuk.

Rotortug en ASD Ship Design hebben samen met de firma Ridderinkhof in Hasselt een draaiende wielconstructie ontwikkeld die de sleepdraad wrijvingloos geleid. ,,Ons azimuth friction free towing point zal van grote invloed zijn op sleeptechnieken,’’ voorspelt Ton Kooren van Rotortug. ,,Juist bij het gebruik van kunststof sleepdraden biedt onze uitvinding grote voordelen.’’ Kooren heeft voor zijn vinding patent aangevraagd.

Steeds vaker worden kunststof sleepdraden gebruikt in plaats van stalen sleepdraden. Kunststof kabels zijn tot wel zeven keer lichter dan stalen kabels. Kunststof kabels blijven drijven, maar zijn ook gevoeliger voor wrijving en hoge temperaturen. Tot nu toe worden de kwetsbare kunststof kabels veelal beschermd door speciale coatings en beschermhoezen.

Rotortug heeft samen met de Rotterdamse Sleepdienst Kotug International en het Loodswezen Rotterdam‐Rijnmond nieuwe assistentiemethoden voor zeeschepen ontwikkeld. Eén daarvan is het zogenaamde ‘rotoren’, een methode waarbij met sleepboten van het type Rotortug op korte afstand van het te slepen object kan worden geassisteerd. Toepassing van het azimuth frictionfree towing point (AFPT) maakt het mogelijk dat deze nieuwe methode ook kan worden gebruikt bij zware zeegang en dat nu ook kunststof sleepdraden op automatische winches kunnen worden gebruikt in de zeesleepvaart.

Rotortug bv ontwikkelt, bouwt en verkoopt sleepboten. Het in Rotterdam gevestigde bedrijf is vooral bekend van het revolutionaire sleepbootconcept Rotortug, dat door een gepatenteerde configuratie van drie azimuth thrusters een grotere manoeuvreerbaarheid en betere specifieke sleepeigenschappen heeft.

ASD Ship Design bv, gevestigd in Ablasserdam, ontwikkelt en ontwerpt voor scheepseigenaren nieuwe scheepstypen. ASD Ship Design is de afgelopen jaren betrokken geweest bij het ontwerp van ruim dertig nieuwe  scheepstypen.

Ridderinkhof bv, gevestigd in Hasselt, ontwerpt en bouwt lieren en liersystemen voor maritieme en civiele toepassingen. Recent heeft Ridderinkhof voor de zee‐ en havensleepvaart de zogeheten Wave Winch ontwikkeld, een hoog dynamische winch die de sleeplijn tijdens escortoperaties in moeilijke omstandigheden altijd strak houdt. Ridderinkhof heeft voorlopig de exclusieve productierechten voor het azimuth friction free towing point.

Meer… Rotortug, ASD Ship Design en Ridderrinkhof