Volvo Ocean Race terug op noordelijk halfrond

Momenteel bevindt de Volvo Ocean Race-vloot zich ter hoogte van de Caribische eilanden, dus terug op het noordelijk halfrond. Deze maand arriveren de teams weer in Europa, waar intense en spannende slotetappes wachten. Daarbij gaat het soms om seconden. Het scorebord toont nog ruimte voor veranderingen, dus de strijd is zeker niet gestreden. Tijd om de draad in het Nederlandse medialand op te pakken. Met het oog op de aanstaande finish in Miami praten we u graag even bij.

De zenuwen worden in deze zesde etappe aardig op de proef gesteld. De wind is afgenomen en de verschillen zijn klein. Puma Ocean Racing van schipper Ken Read (USA) gaat nipt aan kop. In zijn kielzog volgen CAMPER, met aan boord de Team Delta Lloyd-schipper Roberto Bermudez de Castro (ESP), en raceleider Telefonica met olympisch kampioen Iker Martinez (ESP) aan het roer. Martinez maakte tweemaal deel uit van het VOR-team van Bouwe Bekking en leerde van deze Nederlandse schipper de fijne kneepjes van het vak.

CAMPER en Telefonica besloten gisteren weg te gijpen in de hoop sterkere wind bij de Caribische eilanden te vinden. Camper zette deze koers door richting de Virgin Islands, terwijl Telefonica zich tussen de twee positioneerden. Even leverde dat de klassementleider de tweede positie op, maar inmiddels heeft CAMPER die weer overgenomen. Vooralsnog zorgt deze oost/west split dus niet voor veranderingen in de top drie.

Puma wint start
Op 22 april startten vijf van de zes teams in de zesde etappe van Itajaí/ Brazilië naar Miami/Amerika, een afstand van 4.800 mijl. Puma Ocean Racing laat er geen gras over groeien en pakt direct de leiding op weg naar hun thuishaven. Achttien uur later ligt CAMPER with Emirates Team New Zealand van schipper Chris Nicholson (NZL) aan kop. Team Sanya met aan het roer Mike Sanderson (NZL), voormalig schipper van het winnende Team ABN AMRO One, verschijnt in Miami weer aan de start. Zij zijn net als Team Delta Lloyd in de vorige Volvo Ocean Race de enige campagne met een gebruikte Volvo Open 70.

Split langs Braziliaanse kust
Het eerste deel van de route naar Miami voert de teams langs de Braziliaanse kust. Al gauw volgt de eerste split. Het leidende duo CAMPER with Emirates Team New Zealand en Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) beproeft zijn geluk in het noordwesten dichtbij de kust. PUMA Ocean Racing powered by BERG neemt in derde positie de middenweg, terwijl Team Telefónica en Groupama sailing team (Franck Cammas/FRA) zich oostelijk van hen positioneren. Puma profiteert van gunstige windcondities en neemt de leiding weer over, op de hielen gezeten door Telefonica en Groupama meer ^offshore.

Vierde keer Doldrums
Afgelopen zaterdag passeert de top drie het noordoostelijke punt van Brazilië, om vervolgens richting Miami te koersen. Dat betekent dat de spinnakers tevoorschijn komen om maximaal van de passaatwind te profiteren. De verschillen zijn klein met Puma voorop, gevolgd door Campoer en Telefonica. Begin deze week bereikt de vloot voor de vierde en laatste keer in deze Volvo Ocean Race de Doldrums. Er ontstaat een soort matchrace tussen de koplopers, waarbij Puma de leidende positie weet te verdedigen. Na enkele dagen van mooie zeilcondities laat de wind het momenteel steeds verder afweten. Dit leidt tot de nodige stress aan boord van de Amerikanen.

Piraten en storm
Deze Volvo Ocean Race kreeg tot dusver met twee bijzondere maatregelen te maken. Met het oog op de toegenomen dreiging van piraten op de wateren rond Somalië, besloot het Volvo Ocean Race-management tot aanzienlijke maatregelen. De tweede en derde etappes werden opgedeeld in twee delen. Vanuit Kaapstad zette de vloot koers richting Male, de hoofdstad van de Malediven. Deze locatie werd pas achteraf prijs gegeven. Van daaruit gingen de 70-voeters op transport naar Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten. Daar werd de race hervat met deel twee, een korte sprint naar Abu Dhabi. De derde etappe van Abu Dhabi naar Sanya in zuid-China kende dezelfde opdeling, maar dan uiteraard andersom.

In de vierde etappe zag de organisatie zich wederom genoodzaakt om het traject op te delen. Dit keer vanwege extreme weersomstandigheden die boven de Zuid-Chinese Zee woedden. Na de start zeilden de VOR 70’s een baan in de baai en finishten ze bij Sanya Marina. Daar moesten de teams wachten tot de storm was geluwd en de omstandigheden veilig waren. Dit eerste gedeelte leverde geen punten op. Het voordeel lag in de herstart, die in finishvolgorde plaatsvond. Telefonica mocht uiteindelijk als eerste vertrekken.

Materiaalslag
Oceaanracen kent vele facetten. Eentje daarvan is materiaal en dat krijgt het zwaar te verduren in de ruige condities op de wereldzeeën. Deze editie van de Volvo Ocean Race kent ook de nodige pechvogels. Dat is ‘part of the game’ en dus maken de diverse walploegen overuren. Tot nu toe leveren ze steeds vakwerk door de boten terug in de race te brengen. Er sneuvelen drie masten: Abu Dhabi en Puma in de eerste etappe, Groupama in de zware vijfde etappe van Nieuw-Zeeland naar Brazilië. Groupama weet op spectaculaire wijze onder noodtuig alsnog te finishen en de laatste podiumplaats op te eisen. DHL brengt vervolgens vanuit Nederland de reservemast naar Brazilië.

Team Sanya, dat met de vroegere Telefonica Blue van Bouwe Bekking (NED) deelneemt, wordt herhaaldelijk getroffen door het noodlot. Momenteel voeren zij in het Amerikaanse Savannah een reparatie aan de romp uit en worden er nieuwe roerbladen gemonteerd. Dit gebeurt onder leiding van Shore Team Manager Nick Bice (AUS), die in de vorige twee edities wachtleider op zowel de ABN AMRO Two als de Delta Lloyd was. Ook CAMPER en Telefonica lopen op weg naar Brazilië schade aan de romp op, maar weten de eindstreep wel te halen. Vanuit Miami is de vloot weer compleet om koers te zetten naar Europa. De verwachte finishdag van die zevende etappe is op 31 mei in Lissabon, Portugal.

Nederlandse inbreng
Hoewel de Volvo Ocean Race dit keer zonder een Nederlandse boot wordt gezeild, zit er wel Nederlandse knowhow in deze race. Zo is Tom Touber door Knut Frostad, CEO Volvo Ocean Race, aangetrokken om als Host Port Contract Manager de stopovers voor te bereiden. Touber was sinds 1997 viermaal op rij betrokken bij het management van een campagne, waarvan de laatste drie onder Nederlandse vlag. Touber: ‘Door de verhuizing van het VOR-hoofdkantoor naar Spanje en het feit dat er drie jaar tussen de races zit, is veel ervaring uit Knut’s team verloren gegaan. De route nu is best een uitdaging met veel nieuwe stopovers.” Touber besloot de uitdaging aan te gaan om nauw betrokken te blijven bij de Volvo Ocean Race. ‘Als het even kan, hoop ik de volgende keer weer een kansrijke campagne uit Nederland te lanceren. En dan is het handig te leren van deze race. En leren doen we weer volop.” Het logistieke team van DHL profiteert eveneens van Nederlandse kennis.

Met de terugkeer van de vloot op het noordelijk halfrond en de naderende eindstreep in Galway, Ierland is de discussie over het format voor 2014 in volle gang. Net als de speculaties over mogelijke teams. De vraag is natuurlijk of Nederland weer van de partij zal zijn…

Meer… Volvo Ocean Race