Maersk Line introduceert absolute betrouwbaarheid


Met Daily Maersk, de nieuwe dienst van Maersk Line op de handelsroute tussen Azië en Noord-Europa, zal de wijze waarop zeetransport wordt uitgevoerd sterk veranderen. De nieuwe dienst biedt een daily cut-off op dezelfde tijd, zeven dagen in de week en altijd met exact dezelfde transporttijd. Gecontaineriseerd vervoer wordt vanaf nu geleverd met een niet eerder gekende frequentie, betrouwbaarheid en eenvoud.

Een dagelijkse dienst tussen Azië en Noord-Europa met betrouwbare aflevertijden (‘on time delivery’) zal het zeetransport voor altijd veranderen. Tot vandaag moesten klanten hun productieschema’s en supply chain aanpassen aan de onbetrouwbaarheid van de containerscheepvaart, omdat zij er niet op konden vertrouwen dat hun lading op tijd zou aankomen.

Maar dat is nu verleden tijd. De ‘motor’ achter Daily Maersk zijn 70 schepen die een dagelijkse dienst verzorgen tussen vier havens in Azië (Ningbo, Shanghai, Yantian en Tanjung Pelepas) en drie havens in Europa (Rotterdam, Bremerhaven en Felixstowe). Dat resulteert in een gigantische lopende band voor ’s werelds drukste scheepvaartroute.

Ongeacht in welke van de vier Aziatische havens de containers worden geladen, de transporttijd – van cut-off (uiterste aanlevertijd van container voor vertrek schip) tot het moment dat de container in de Europese haven weer beschikbaar is voor de klant, staat vast. Dagelijkse cut-off’s houden in dat de lading direct na productie kan worden vervoerd, zonder dat opslag nodig is.

Maersk Line doet de belofte dat de lading beschikbaar is op de overeengekomen datum. Om deze belofte en het vertrouwen in Daily Maersk te onderstrepen, wordt deze toezegging ondersteund met een financiële compensatie in het geval de containers van klanten niet op tijd beschikbaar zijn. Deze belofte is uniek in de scheepvaartsector.

Verandering van zeetransport van de zwakste naar de sterkste schakel in de supply chain

“We wilden een dienst ontwerpen die de stress uit het leven van onze klanten zal wegnemen, door het zeetransport te veranderen van de zwakste naar de sterkste schakel in de supply chain. Het zeetransport beslaat slechts circa twee procent van de totale kosten van onze klanten. En toch heeft onze onbetrouwbaarheid hen er tot nu toe gedwongen hun productieplannen, en voorraad erom heen, aan te passen,” zegt Eivind Kolding, CEO van Maersk Line.

Het product zeetransport creëert vandaag de dag wantrouwen. In het algemeen kun je stellen dat scheepvaartlijnen tussen Azië en Noord-Europa onbetrouwbaar zijn en klanten een oncontroleerbare ‘lopende band’ bieden. 44% van alle containers is te laat. 11% is meer dan twee dagen te laat en 8% is zelfs meer dan acht dagen te laat.

“Het gebrek aan ‘on-time delivery’ kost onze klanten grote sommen geld en maakt van zeetransport eerder een kunst dan wetenschap. Bedrijven moeten iets ‘goedmaken’ voor de onbetrouwbare supply chain ; zij worden gedwongen een buffer in hun keten in te bouwen en verliezen omzet als goederen niet op tijd zijn,” zegt Kolding.

Vóór de introductie van Daily Maersk, was Maersk Line al ‘industrie leider’: 75% van haar schepen op de route tussen Azië en Noord-Europa arriveerde op tijd. Maar dit percentage was niet betrouwbaar genoeg voor klanten om hun supply chain optimaal te plannen. Hoofd logistiek van elektronicagigant Pegatron, Andy Tron, zegt:

“Betrouwbaarheid zou voor alle vervoerders een key performance indicator moeten zijn. 10% van al onze ladingen is nu meer dan twee dagen te laat, dus we betwijfelen natuurlijk of een vervoerder gegarandeerde betrouwbaarheid kan leveren. Maar als het mogelijk is, en het wordt gecombineerd met meer frequente vertrektijden om aan ons productieschema tegemoet te komen, dan zouden we onze voorraden daarmee naar beneden kunnen brengen en onze kosten significant kunnen verlagen.”

Het eerste vertrek in de nieuwe opzet van Daily Maersk is op 24 oktober 2011. Meer informatie op www.Maerskline.com en www.DailyMaersk.com.

Bron: Maersk, 13-09-2011;